آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۷

چکیده

با توجه به اثر تبلیغات بازرگانی بر میزان فروش محصولات شرکت های تجاری، تنظیم هدفمند و حرفه ای این تبلیغات به دغدغه کارشناسان تبلیغاتی شرکت ها تبدیل شده است. شعارها، استعاره ها و قالب های ادبی- هنری مورداستفاده در تبلیغات، شکلی کاملاً حرفه ای به خود گرفته و میزان تاثیر گذاری آنها بر مخاطبان در محاورات و گفت و گوهای روزمره، مورد بحث کارشناسان قرار گرفته است. یکی از بسترهای مهم برای سنجشِ بخشی از این تأثیرات، پیام های ردوبدل شده در میان کاربران شبکه های اجتماعی است. این پژوهش درصدد است استفاده کاربران شبکه های اجتماعی از محتوای کلامی به کاررفته در تبلیغات بازرگانی- در حوزه های غیربازرگانی را- تبیین کرده و برخی از ابعاد آن را روشن کند. در این پژوهش، محتوای هشت پیام بازرگانی تلویزیونی در شبکه اجتماعی توییتر به روش شبکه نگاری و روش های تحلیل کلان داده، بررسی شده است. از جمله یافته های این پژوهش، کشف حوزه های غیربازرگانی پرکاربرد محتوای موردمطالعه، قسمت های موردتوجه کاربران در تبلیغات بازرگانی و رویکرد هیجانی کاربران نسبت به آنها بوده است. نتایج نشان می دهد علاوه بر استفاده از محتوای تبلیغات بازرگانی در محاورات ارتباطی شبکه های اجتماعی، الگوهای کلامی و غیرکلامی مؤثری در متن پیام های مخاطبان ایجاد شده است.

The Explanation of Twitter’s Messages Susceptibility from the Content of Commercial Ads

By considering the impact of commercial ads on the scale of product sale in trade companies, setting up targeted professional ads has become the obsession of advertising experts of companies. Art & literary formats plus metaphors & slogans in advertising, have completely become professional, that is why the experts are discussing the scale they have impressed the daily life of people. One of the important platforms for evaluating the effect of these impacts, are social networks, where people exchange the content.This research is trying to explain & clarify the dimensions of usage by users from social networks in regard to applying verbal content from commercial ads in non-commercial fields. In this research the content of 8 TVC’s in Twitter, has been surveyed by analyzing Meta-Data & Netnography. The discovery of non-commercial fields with vast application in relation to the content being studied is among the findings of this research. The parts of ads in which gained more attention are those stimulating the emotion of users. In addition to using the content of ads in social networks chats, the outcome of the research unveils the effective verbal & non-verbal patterns in the user’s messages.

تبلیغات