آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۷

چکیده

گرافیک متحرک هنر توالی عناصر گرافیکی با بهره گیری از قوانین انیمیشن و امکانات سینمایی است. هزینه مناسب و سرعت  بالای گرافیک متحرک برای تولید، این قالب  را به یکی از مناسب ترین قالب های پیام بازرگانی در تلویزیون تبدیل کرده است. مخاطب نیز به علت جذابیت عناصر گرافیکی در مرحله دریافت اثر، به سرعت جذب این دسته از تبلیغات می شود و قدرت تاثیر گذاری یک پیام با تکنیک های بصری گرافیک متحرک به مراتب بالاتر از یک پیام ساده است. با توجه به روند صعودی گرافیک متحرک در پیام های بازرگانی، این پژوهش قصد دارد به مهم ترین ویژگی های پیام های بازرگانی گرافیک متحرک پخش شده از شبکه های سیما بپردازد. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی در گروهی منتخب از موشن گرافیک های پخش شده از شبکه های سیما در سال نود و هشت، به تحلیل و بررسی شصت و شش پیام بازرگانی جدید با تکنیک گرافیک متحرک پرداخته است. در بین این پیام ها بیشترین آثار گرافیک متحرک در حوزه های مؤسسات خدماتی و محصولات خوراکی می باشد. تکنیک دوبعدی، بیشترین آمار در بین تولیدات گرافیک متحرک پیام های بازرگانی را داشت. تولیدکنندگان پیام های بازرگانی برخلاف روند کیفی به سراغ آثار دوبعدی کمی رفتند تا هزینه های مالی تولید خود را کاهش دهند؛ به طوری که تکنیک های تجربی پرکار در آثار بررسی شده هیچ جایگاهی نداشتند. میزان تولید لوگوموشن نیز که یکی از پرکارترین قالب های آرم آگهی ها در سایر کشورهاست، در ایران به شدت کم بود. صداوسیما متولی اصلی این امر می تواند با آموزش و جهت دهی هنرمندان، صنعت گرافیک متحرک کشور را در حوزه پیام های بازرگانی اعتلا بخشد.

The Expressive Potentials of Motion Graphic in Commercial Ads of IRIB’s Networks

“Motion Graphic” is the art of designing successive graphic elements by advantageous use of animation rules & cinematic potencies. Reasonable costs and high speed of production process, has converted it to one of the most appropriate formats in TV commercials. Due to attractive appeal of motion graphics, audience will be soon attached to it in perceiving its message; consequently, the effectiveness of such commercials is much higher than ordinary simple ones. Regarding the fact that the trend of using motion graphic in TV commercials is increasing, this research is opt to discuss the most important features of aired motion graphics from IRIB TV networks. The methodology of this research is descriptive analysis by observing a selective group of motion graphics broadcasted from IRIB TV networks in 2019. Another 60 samples of motion graphics newly produced, have also been observed & analyzed. Among these cases, the majority goes for food products & services. Most of the observed samples have been produced by 2D animation technique. TVC producers have mostly adopted 2D technique with a quantitative approach rather than being qualitative, just in order to reduce the production costs. This has led to trace experimental samples with heavy workload without any specialty. The rate of producing “Logomotion” as a sort of Ad-ID which is at a high rate in other countries was extremely at a low rate among observed samples. IRIB as the main trustee of broadcasting commercial ads can help this situation by providing the grounds for enhancing graphic industry.

تبلیغات