چالشها و سیاست های راهبردی «تبلیغات بازرگانی» در رسانه ملی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
منبع:
مطالعات میان رشته ای ارتباطات و رسانه دوره سوم 1399 ویژه نامه همایش رسانه ملی و تبلیغات بازرگانی
حوزههای تخصصی:
شماره صفحات:
۳۲ - ۱۱
دریافت مقاله
 
تعداد دانلود  : 
۲۲
آرشیو
چکیده
امروزه با توجه به شرایط متغیر محیطی، پیچیدگی های فناوری، کمبود منابع، تنوع خدمات، سرعت بالای تبادل اطلاعات و ارتباطات، شاخص های جذابیت برای مخاطب به منظور تحقق اهداف کلان و...، حفظ جایگاه، ادامه حیات و توسعه در یک سازمان رسانه ای، ضرورتی اجتناب ناپذیر است. از این رو، شناسایی چالش ها و به کارگیری سیاست های راهبردی مؤثر بر تبلیغات بازرگانی رسانه یک کشور می تواند نقش مهمی در ارتقای جایگاه رسانه ای آن ایفا کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی چالش ها و سیاست های راهبردی تبلیغات بازرگانی در رسانه ملی انجام شده است. این پژوهش از منظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی است. برای شناسایی سیاست های راهبردی تأثیرگذار بر تبلیغات رسانه ملی، از مطالعات کتابخانه ای و اسنادی بهره گرفته شده است. یافته ها حاکی از آن است که سیاست هایی همچون: تشویق نوآوری باز، حداکثرسازی توان داخلی، حمایت از یادگیری فناورانه، نظام مالکیت فکری، حمایت از شرکت های فناور نوپا و... در حوزه تبلیغات بازرگانی رسانه ملی می توانند مؤثر واقع شوند. با توجه به نتایج به دست آمده می شود گفت چالش های زیادی بر سر راه سیاست گذاری حوزه تبلیغات بازرگانی رسانه ملی وجود دارد، چالش هایی همچون شکست نهادی، قوانین و سیاست ها و عدم تمرکز بر مفهوم سواد رسانه ای.Challenges & Strategic Policies of Commercial Advertising in IRIB
Nowadays, considering the variable environmental conditions, complexity of technology, scarcity of resources and diversity of services, are vital to maintain the standpoint of a media organization. To achieve its major goals, regarding the high speed of information & communication exchange together with audience attraction measures, all and all are essential & inevitable for the development and revival of the latter. Hence, recognizing the challenges and applying effective strategic policies for commercial advertising inside the media can play an important role in promoting the standpoint of the media institutions. The present research has been done with the aim of surveying on challenges and strategic policies of commercial advertising in IRIB. The methodology of this research is descriptive in nature while it counts for an applied research from the goals perspective. In order to recognize the effective strategic policies on commercial advertising in IRIB, a library & documentation study is applied. The findings, justifies that policies like open innovation & promotion, maximizing the internal potentials, underpinning technological learning, intellectual property discipline, supporting startup companies and…. in the field of commercial advertising, can all be effective. According to the outcome of the research, it can be deduced that there are many challenges in the face of policy making for commercial advertising in IRIB. These Challenges are such as institutional failure, regulations & policies plus deconcentrating on the concept of media literacy.