ارزیابی سرمایه اجتماعی معلمان زبان خارجی بر پایه کارگزاری اجتماعی توسعه پذیر در مدارس (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
بررسی ابعاد و زوایای گوناگون برساخت سرمایه اجتماعی معلمی موضوعی نو به شمار می آید؛ همچنان که انگارش مدرسه به عنوان واحد کوچکی از جامعه نیز موضوعی بدیع است. نگارنده در نوشتار پیش رو در پی رویکردی بر سنجش سرمایه اجتماعی از منظر پیمایش مؤلفه های مطرح در امر کارگزاری توسعه پذیر معلمان زبان خارجی در بافت و متن مدارس بوده است. در این راه، در چارچوب مطالعات کمّی و ناظر بر شیوه تحلیل داده مطالعات توصیفی همبستگی، الگوی معادلات ساختاری برگزیده شد. فرض بر آن بود که معلمان در راه گسترش و تحکیم برساخت سرمایه اجتماعی خود نیازمند بهره گیری از ساختار توسعه حرفه ای مشارکتی و حمایتگری دانشی و پژوهشی و عاطفی از یک دیگر در بافت مدارس هستند. برای گردآوری داده، بر اساس نمونه گیری تصادفی، از میان معلمان در دسترس 143 معلم زبان خارجی شاغل در آموزش وپرورش مشارکت داشتند. ناظر بر خروجی الگو و ضرایب مسیر برآورد می شود که توسعه حرفه ای مشارکتی و تأمل حرفه ای نقش مستقیم و کارگزاری توسعه پذیر نقش میانجی در برساخت سرمایه اجتماعی معلمان زبان دارد. بر اساس برآیند نتایج و هم سو با مطالعات موازی، پیشنهاد می شود مشارکت معلمان در فعالیت های توسعه پذیر و مشارکتی (همچون آموزش گروهی، اقدام پژوهشی مشترک، بازدید از سایر کلاس ها و مدارس) همراه با فضای آکنده از حمایت (دانشی، پژوهشی، عاطفی) در برنامه درسی تربیت معلم (پیش، حین، پس از خدمت) گنجانده شود؛ امری که برانگیختگی حس اعتماد و استحکام سرمایه اجتماعی آن ها در مدارس را در پی خواهد داشت.Measuring Foreign Language Teachers’ Social Capital: A Structural Model of Teachers’ Participatory Engagement and Support in Public Schools
Examining various dimensions of teachers’ social capital is considered a new topic; as is the idea of the school as a small unit of society. This paper follows an approach to measuring social capital from the perspective of surveying the components of social capital among foreign language teachers. To this end, Structural Equation Modeling (SEM) approach was adopted. It was assumed that teachers, to expand and consolidate their social capital, need to learn from the structure of professional-participatory development, and intellectual, research, and emotional support of each other in the context of schools. To collect data, a total of 143 foreign language teachers working in the Education department were selected. The tools were tested and confirmed in terms of validity (convergent and divergent) and reliability (Delwin-Goldstein & Cronbach's alpha). We used SmartPLS (V.4) and SPSS software to test the goodness of fit of the proposed structural model and the research hypotheses. Looking at the pattern output and path coefficients, it is estimated that participatory professional development and professional reflection have a direct role in building the social capital of language teachers, while expandable agency has a mediating role. Based on the results and in line with parallel studies, it is suggested that teachers' participation in developmental and collaborative activities (such as team training, joint research action, and visiting other classes and schools), along with an atmosphere of (knowledge, research and emotional) support should be included in the teacher training curriculum.