نقش تعدیلگری کیفیت حسابرسی بر میزان اثرگذاری برنامه ریزی مالیاتی بر ارزش شرکت (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تعدیلگری کیفیت حسابرسی بر اثرگذاری برنامه ریزی مالیاتی بر ارزش شرکت است. روش: پژوهش حاضر از نظر روش تحلیلی و از نوع همبستگی است. همچنین این تحقیق بر اساس ماهیت و ویژگی داده هایی که برای تجزیه تحلیل فرضیه ها استفاده می شوند از نوع تحقیقات کمی محسوب می شود. به منظور جمع آوری داده ها، نخست از روش کتابخآن های و سپس از آمارهای ارائه شده توسط سازمان بورس اوراق بهادار تهران استفاده شده است. یافته ها: نتایج به دست آمده از الگوی رگرسیونی بر نمونه ای متشکل از 110 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره 8 ساله 1394 تا 1401 نشان می دهد که برنامه ریزی مالیاتی تأثیری به صورت مثبت و معنادار بر ارزش شرکت دارد و همچنین از سه شاخص اندازه مؤسسه حسابرسی، دوره تصدی حسابرس و نوع گزارش حسابرسی به عنوان شاخص های کیفیت حسابرسی استفاده گردیده است. مشخص گردید که اندازه مؤسسه حسابرسی و نوع گزارش حسابرسی به عنوان شاخص های کیفیت حسابرسی بر اثرگذاری برنامه ریزی مالیاتی بر ارزش شرکت نقش تعدیلگری مثبتی دارند، اما دوره تصدی حسابرسی نقش تعدیلگری را بر اثرگذاری برنامه ریزی مالیاتی بر ارزش شرکت ندارد. از میان متغیرهای کنترلی اندازه شرکت، بازده داخلی، گردش دارایی ها و نسبت جاری اثری به صورت مثبت و معنادار و اهرم مالی اثری به صورت منفی و معنادار را بر ارزش شرکت دارند. همچنین طبق نتایج به دست آمده عمر شرکت ها اثر معناداری بر ارزش شرکت ندارد. نتیجه گیری: نتایج به دست آمده را می توان منطبق با تئوری ارزش آفرینی دانست که بر مبنای این تئوری ازآنجایی که فعالیت های برنامه ریزی مالیاتی موجب کاهش یافتن انتقال ثروت از سهام داران به دولت می گردند که در نتیجه این موضوع فعالان بازار نگاه مثبتی بر این فعالیت ها دارند و واکنش آن ها با افزایش قیمت سهام همراه است. از سوی دیگر کیفیت حسابرسی موجب تقویت این ارتباط می گردد. چرا که حسابرسی باکیفیت و وجود حسابرسان متخصص می تواند به برنامه ریزی مالیاتی کمک نماید بدین طریق که اطمینان می بخشد که اطلاعات مالی و مالیاتی درست و قابل اعتماد است. ازآنجایی که برنامه ریزی مالیاتی امر غیرقانونی نبوده و حسابرسان با تخصص توانایی و تخصص مباحث مالیاتی را دارند می توانند به اجرای برنامه ریزی مالیاتی بهینه کمک نمایند و این به معنای کاهش هزینه های مالیاتی، بهبود نقدینگی و افزایش ارزش شرکت است.The Moderating Role of Audit Quality on the Impact of Tax Planning on Company Value
Objective: This research aims to investigate the moderating role of audit quality on the effect of tax planning on company value. Investigating whether a high-quality audit can help the company increase its value by doing correct and reliable tax planning.Method: The current research is analytical and correlational in terms of method. Also, this research is considered quantitative research based on the nature and characteristics of the data used to analyze the hypotheses. In order to collect data, the library method and the statistics provided by the Tehran Stock Exchange Organization were first used.Results: The results obtained from the regression model on a sample of 110 companies listed on the Tehran Stock Exchange in the 8 years from 2015 to 2022 show that tax planning has a positive and significant effect on the value of the company, and also from the three indicators of the size of the audit firm, tenure The auditor and the type of audit report have been used as indicators of audit quality. It was found that the size of the audit firm and the type of audit report as audit quality indicators have a positive moderating role on the effect of tax planning on company value. Still, the audit tenure does not moderate the effect of tax planning on company value. Among the control variables of company size, internal efficiency, asset turnover, and current ratio have a positive and significant effect. In contrast, financial leverage negatively and significantly affects the company's value. Also, according to the results, the company's life has no significant effect on its value.Conclusion: The first hypothesis stated that tax planning positively affects the company's value. The results obtained from the test of the first hypothesis show a positive and significant relationship between the effect of tax planning and the company's value. The results obtained can be considered consistent with the value creation theory, which, according to this theory, since tax planning activities, which are tax avoidance, reduce the transfer of wealth from shareholders to the government, as a result of which market participants have a positive view of these activities and an increase in stock prices accompanies their reaction. The second hypothesis stated that The type of audit report strengthens the effect of tax planning on the company's value. The results obtained from the test of the second hypothesis show that the type of audit report enhances the relationship between the effect of tax planning on the company's value. In these results, the moderating role of audit quality is evident. In conditions where the audit quality is high and the company uses skilled and expert auditing, the trust of shareholders and other entities related to the company will increase. This trust can increase the company's value in the stock market and attract new investors. In addition, a high-quality audit can have a direct impact on tax planning. An expert auditor can correctly identify and evaluate tax issues and can help or guide the company in tax planning, which leads to a reduction in tax costs, improved liquidity, and increased profitability, which will lead to an increase in the company's value. Therefore, the quality of the audit can have a significant impact on the relationship between tax planning and the company's value. The trust of shareholders and other entities related to the company is a necessary condition for the company's activity and value, and this trust can be achieved through a quality audit. Audit quality also improves tax and financial performance and increases the company's value by helping with tax planning. As a result, the second hypothesis of the research is not rejected. The results obtained for the second sub-hypothesis of the research showed that the type of audit report moderates the impact of tax planning on company value.