بررسی نفس شناسی عرفانی بانو نصرت امین در تفسیر مخزن العرفان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
نفس شناسی یکی از مهم ترین معرفت های انسان شناسی عرفانی است که در آن، صعود انسان از وضعیت موجود به جایگاه غایی اش از طریق سلوک امکان پذیر می شود. نفس در سلوک مسافر و راهبر است و به میزان آگاهی از خود و ظرفیت هایش، رشد می کند و به مدارج بالاتر می رود. این مقاله با بررسی تفسیر مخزن العرفان بانو امین با روش توصیفی تحلیلی، به تبیین نفس شناسی او می پردازد. امین در بیان مراتب نفس، به سه نوع تقسیم بندی می پردازد. تقسیم عارضی به اعتبار حَشر و تقسیم ماهوی به اعتبار «معرفت به خود» و «سنخیت با هستی». توصیف امین از نفس در دو سطح است: سطح وجودی که گویای ظرفیت های بالقوه نفس است؛ سطح طبیعی که بیشتر بر ناسوتی و نازل بودن نفس اشاره دارد. نفس بالقوه به هر چیزی رو کند، صفات آن را اخذ می کند؛ از این رو، سلوک ضرورت می یابد. البته در اندیشه امین نقطه شروع برای سالک متوقف بر اعطای الهی است.A Review of Nosrat Amin’s Mystical Self-Knowledge in Makhzan al-‘Irfan Interpretation
Mystical understanding of the soul is an important aspect of mystical anthropology, which facilitates ascent of man from status quo to his ultimate degree through spiritual journey. The soul is a both wayfarer and guide in its journey, growing and moving to higher degrees according to its level of knowledge of self and its capabilities. This article examines Banu-Amin's Makhzan Al-‘irfan using a descriptive-analytical method, and explains her mystical understanding of the soul. Amin refers to three types of division to explain levels of the soul: the accidental division according to "ressurection", the substantive division according to "self-knowledge" and "identity with existence." Amin's description of the soul comes in two levels: the existential level, which expresses the potential capacities of the soul, and the natural level, which refers to of soul’s being descent. To what the soul turns, it acquires its attributes; therefore, spiritual journey becomes necessary. In Amin's thought, the seeker’s start to move is based on God's bestowal.