آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۰

چکیده

وزارت آموزش و پرورش مهمترین نهاد تعلیم و تربیت رسمی عمومی، متولی فرآیند تعلیم و تربیت درهمه ساحت های تعلیم و تربیت، است.تربیت اجتماعی به عنوان یکی از ارکان و ابعاد اساسی تربیت است که از سویی رشدشخصیت فردی را همراه دارد و از سویی دیگر میراث فرهنگی را به نسل بعد منتقل میکند. هدف از پژوهش حاضر بررسی محتوای کتاب های مطالعات اجتماعی دوره اول متوسطه از نظر اهداف تربیت اجتماعی نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران است جامعه آماری، کلیه کتابهای مقطع متوسطه دوره اول است و کتاب مطالعات اجتماعی پایه هفتم و هشتم و نهم نمونه انتخاب شده است.ابزار پژوهش چک لیست آماده با روایی صوری وپایایی.80/. تعیین شده. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از س نجش فراوانی استفاده شد نتایج پژوهش نشان داد در متن این کتابها از بین اهداف تربیت اجتماعی نظام آموزش وپرورش اهداف پرورش روحیه برادری تعاون اسلامی و همبستگی فرهنگی ملی در رتبه ی اول قرار دارد اهداف روحیه امر به معروف ونهی از منکر وتقویت روحیه تولی تبری اصلا توجهی نشده.درکتاب مطالعات اجتماعی پایه هفتم هدف روحیه مسئولیت پذیری ومشارکت در فعالیتهای دینی واجتماعی با فراوانی 29 %، کتاب مطالعات هشتم هدف پرورش روحیه برادری تعاون اسلامی همبتگی ملی فرهنگی با 40.96% در رتبه ی اول درکتاب مطالعات اجتماعی نهم هدف روحیه احترام به قانون والتزام به آن با فراوانی20.37% در رتبه ی اول قرار داردباوجه به نقش کمرنگ اهداف تقویت روحیه تولی وتبری وروحیه امر به معروف ونهی از منکر، طراحی فعالیتهایی متناسب با این دو هدف پیشنهاد میگردد.

Analysis of the content of secondary social studies books in terms of attention to the goals of social education in the education system of the Islamic Republic of Iran

TheMinistryofEducation is the most important public officialeducation institution, in chargeof the education process in allfields ofeducation.Social education isone ofthe basicpillarsanddimensionsofeducation,whichontheonehandbringsthedevelopmentofindividualpersonality and on theother hand transfers the cultural heritage to thenext generationThe purpose ofthe present research is to examine the content of social studies books in the first yearof high school in terms ofthe goals of social education in the education system of the Islamic Republic of Iran MethodsThe statistical community is all the books ofthe secondarylevel of the first period, and the social studiesbook of the seventh, eighth and ninth grade has been selectedThe checklist research tool is ready with formal validity and reliability. 80/. specified.Frequency measurement was also used for dataThe results oftheresearch showed that in the text ofthese books, among the goals of social education of theeducation system,the goals offostering the spirit ofbrotherhood, Islamic cooperation and national cultural solidarity are in the first place the goalsof the spirit ofenjoining good and forbidding evil andstrengthening thespirit ofTuliTabari are not considered at all inthe book7th grade socialstudies aimed atthe spirit of responsibility andparticipation in religious and socialactivities with afrequency of 29%, the 8th grade book aimed at fostering the spirit of brotherhood,Islamic cooperation, nationalcultural harmonywith 40.96% in the first place,

تبلیغات