آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۳۵

چکیده

مقدمه: فضای مجازی عرصه وسیعی از اطلاعات و نمودهای مختلف معنایی را ایجاد می کند. افراد در مواجهه با این فضا و تکثر منابع در ساخت هویت، دچار تعلیق می شوند. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش میانجی جهت گیری زندگی، ابراز وجود و بهزیستی روانشناختی در رابطه  بین هوش اخلاقی و جلوگیری از هویت مجازی انجام شد.روش:  روش مطالعه توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر شیراز بود که در سال تحصیلی 1402-1401 مشغول به تحصیل بودند. از بین جامعه آماری 382 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای با استفاده از فرمول مورگان و کرجسی مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های ابراز وجود گمبریل و ریجی (۱۹۷۵)، بهزیستی روانشناختی ریف(۱۹۸۹)، هوش اخلاقی لینک و کیل (2008) و جهت گیری زندگی شییر و کارور (۱۹۸۵) استفاده شد. داده ها با استفاده از تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: نتایج  نشان داد که بین هوش اخلاقی، جهت گیری زندگی، ابراز وجود و بهزیستی روانشناختی با جلوگیری از هویت مجازی رابطه مستقیم (مثبت) معناداری وجود دارد (01/0 P <). بین هوش اخلاقی با جهت گیری زندگی، بین هوش اخلاقی با ابراز وجود و بین هوش اخلاقی با بهزیستی روانشناختی نیز رابطه مستقیم (مثبت) معناداری وجود دارد (01/0 P <). همچنین نتایج نشان داد که جهت گیری زندگی، ابراز وجود و بهزیستی روانشناختی در رابطه بین هوش اخلاقی با جلوگیری از هویت مجازی نقش میانجی معناداری ایفا می کنند (01/0 P <). نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که هوش اخلاقی با میانجی گری ابراز وجود، جهت گیری زندگی و بهزیستی روانشناختی بر جلوگیری از هویت مجازی تأثیر می گذارد. با توجه به شاخص ها و ضرایب به دست آمده می توان نتیجه گرفت که مدل پیشنهادی برای تدوین مدل علی جلوگیری از هویت مجازی مناسب بوده و داده ها با مدل پژوهش برازش مناسبی داشته است.

The Mediating Effect of Life Orientation, Assertiveness and Psychological Well-Being in Relation to Moral Intelligence and the Prevention of Virtual Identity

Introduction: Virtual space generates a wide array of information and semantic expressions, creating a sense of abundance. Individuals become suspended in the construction of their identity when confronted with the vastness of this space and its plethora of resources. The present study aims to determine the mediating role of life orientation, self-expression, and psychological well-being in the relationship between moral intelligence and the prevention of virtual identity.Method: The research method was descriptive-correlational. The statistical population consisted of all female students in the second year of high school in Shiraz who were studying during the academic year 2022-2023. Among the statistical population, 382 people were selected using a multi-stage cluster sampling method with the Morgan and Karjesi formula. For data collection, self-expression was assessed using the Gambrill and Reiji (1975) questionnaire, psychological well-being with Rief's (1989) measure, moral intelligence using Link and Keel's (2008) instrument, and life orientation through Shier and Carver's (1985) scale. Data were analyzed using path analysis.Results: The findings revealed a significant positive correlation between moral intelligence, life orientation, self-expression, and psychological well-being with the prevention of virtual identity (P < 0.01). Moreover, moral intelligence was positively and significantly related to life orientation, self-expression, and psychological well-being (P < 0.01). The results further demonstrated that life orientation, self-expression, and psychological well-being acted as significant mediators in the relationship between moral intelligence and the prevention of virtual identity (P < 0.01).Conclusion: Conclusion: The findings indicate that moral intelligence influences the prevention of virtual identity through self-expression, life orientation, and psychological well-being as mediators. Based on the obtained indices and coefficients, it can be concluded that the proposed model of the causal relationships between moral intelligence and prevention of virtual identity, with the mediation of self-expression, life orientation, and psychological well-being, adequately explains the data.

تبلیغات