بررسی اهمیت شاخص های طراحی مسیر و ایستگاه های تراموای شهری در بافت تاریخی فرهنگی تبریز (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
اندیشمندان به منظور کاهش مسائل ناشی از مدهای حمل ونقل، توسعه حمل ونقل عمومی را به عنوان راهکار مناسب مطرح کرده اند. سیستم تراموا به علت اشغال کم فضا، حداقل صدای تولیدی، و انعطاف پذیری بالا یکی از مناسب ترین گزینه ها در حمل ونقل درون شهری است. با توجه به توسعه آتی در شهر تبریز سیستم تراموا گزینه مناسبی برای توسعه حمل ونقل درون شهری است. هدف اصلی پژوهش حاضر واکاوی شاخص های طراحی و گردشگری شهری در احداث تراموای شهری است. با توجه به هدف پژوهش، روش پژوهش حاضر دارای ماهیت کمی می باشد و براساس مطالعات صورت گرفته، شاخص های طراحی مسیرها و ایستگاه های ترامواشهری استخراج و با استفاده از پرسشنامه و تکمیل آنها مبنی بر نظرات متخصصان در دانشگاه و سازمان ترافیک به بررسی و تحلیل تطبیقی اطلاعات حاصل با استفاده از آزمون های فریدمن و کندال در نرم افزار SPSS پرداخته شده است. نتایج حاصل حاکی از آن است که مولفه سهولت دسترسی با بیش ترین امتیاز دارای بیشترین اهمیت و مولفه عدالت و همه شمولی با کم ترین امتیاز دارای کمترین اهمیت در تدوین شاخص های طراحی مسیر و ایستگاه های تراموای شهری است. شاخص های اتصال و پیوستگی، سهولت دسترسی، عدالت و همه شمولی کارائی و پاسخدهی و حمل ونقل پایدار از شاخص های طراحی مسیرها و ایستگاه های تراموا محسوب می شود که در تمامی بافت های شهری دارای اهمیت است. با توجه به ویژگی های بافت تاریخی، شاخص های هویت وگردشگری پایدار نیز در کنار شاخص های مذکور در طراحی مسیرها و ایستگاه های تراموا حائز اهمیت است. به همین منظور راهکارهایی در راستای تحقق شاخص های ارائه شده پیشنهاد شدند.Investigating the design indicators of the route and urban tram stations in the historical and cultural context of Tabriz
Thinkers have suggested the enhancement of public transportation as an effective solution to mitigate transportation-related issues. The tram system is widely regarded as a favorable choice for urban transportation because of its minimal space requirements, low noise generation, and great adaptability. In the context of future urban development in Tabriz, the tram system emerges as a viable solution for improving intra-city transportation. The primary objective of the ongoing study is to evaluate the metrics related to urban tourism and architectural layout in the development of urban tram systems. The research methodology employed aligns with the quantitative nature of the research purpose. Through the conducted research, key indicators concerning the layout of urban tram lines and stations were identified. Subsequently, a comparative analysis of the gathered data was carried out utilizing Friedman and Kendall tests in the SPSS software, based on responses obtained from experts in academic and traffic management fields. The results obtained highlight that the element of accessibility, receiving the highest rating, emerges as the most crucial aspect, while fairness and inclusivity, scoring lowest, are identified as the least significant factors in formulating the design indicators for urban tram routes and stations. The indicators of connection and continuity, ease of access, fairness and inclusiveness, efficiency and responsiveness, and sustainable transportation are among the design indicators of tram routes and stations, which are important in all urban contexts. Considering the characteristics of the historical context, the indicators of identity and sustainable tourism are also important in the design of tram routes and stations, along with the mentioned indicators. For this purpose, solutions were proposed in order to realize the presented indicators.