ویژگی های جمعیت شناختی و ترجیحات خوانندگان ایرانی در انتخاب داستان های هوادارساخته ترجمه شده (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
در دو دهه گذشته، حوزه مطالعات ترجمه به طرز روزافزونی از مطالعه مترجم به مخاطب ترجمه تغییرموضع داده است. پیشرفت های فناوری و ظهور نسل جدید وب، تولید محتوای کاربرساخته و محتوای ترجمه شده توسط کاربرها و مترجمان غیرحرفه ای را امکان پذیرساخته است. هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگی های جمعیت شناختی و ترجیحات خوانندگان ترجمه داستان های هوادارساخته به زبان فارسی است که در شبکه های اجتماعی منتشرمی شوند. با روش پیمایش کمّی و کیفی برخط ، پرسشنامه ای با 16 گویه تنظیم و به صورت گوگل فرم به 150 نفر از خوانندگان ارسال شد. تحلیل اطلاعات با روش تحلیل مضامین استنتاجی انجام شد. نتایج نشان دادند که خوانندگان داستان های هوادارساخته ترجمه شده در ایران غالبا دختران جوان و نوجوان دبیرستانی هستند که این داستان ها را در کانال های تلگرامی و واتپد می خوانند. خوانندگان با این داستان ها آشنایی چند ساله دارند و این آشنایی بیشتر بواسطه دوستان یا به دنبال مطالعه مطالب دیگر در پلتفرم های رسانه های اجتماعی بدست آمده است. غالبا خوانندگان این دسته از داستان ها با توجه به عناوین ترجمه شده و عناوین اصلی، جلد و بیش از همه با توجه به ژانر، داستان ها را انتخاب می کنند و محدودیت سنی داستان ها را نادیده می گیرند. همچنین خوانندگان به این امر که داستان ترجمه است یا تالیف توجه چندانی ندارند اما اکثر آنها می توانند چند نویسنده یا مترجم داستان های هوادارساخته را نام ببرند چراکه تقریبا نیمی از آنها باتوجه به نام نویسنده و مترجم داستان ها را می خوانند. شناخت ویژگی ها و ترجیحات خوانندگان نه تنها به ارتقای کیفیت ترجمه این دسته از داستان ها کمک می کند بلکه نقش بسزایی در تربیت مترجم و گسترش حوزه پژوهش در مطالعات ترجمه بویژه در عصر دیجیتال خواهد داشت.Iranian translated fanfiction readers: Demographic features and preferences for selection on focus
The last two decades have witnessed a shift of attention from translation and translator to the study of readers in the field of Translation Studies. Technological advancement and the emergence of the new generation of Web have empowered online translation users to take the role of translators and create user-generated translations. The present study aims to investigate the demographic characteristics and preferences of the readers in selecting fanfictions translated into Persian and shared on social networks. Using the online qualitative survey method, a questionnaire with 16 open items was prepared. It was sent to 150 translated fanfiction readers in the form of a Google form. Employing thematic analysis, the results showed the readers of translated fanfictions in Iran are mostly high school girls and teenagers who read these stories on Telegram and Wattpad channels. Readers have years of familiarity with stories, mostly through friends or by reading other content on social media platforms. They choose the stories by paying attention to the translated and original titles, fanfiction covers, and most importantly, to the genre, and they ignore the age filter of the stories. Moreover, readers do not pay much attention to the fact that the stories are authored or translated. However, most of them can name a few fanfiction authors or translators, since almost half of them choose the stories by the author’s or translator’s name. The results can be used to improve the translation quality and to familiarize the transition trainees with new scope of research in TS.