طراحی الگوی منتورینگ در جهت بهبود عملکرد شغلی دبیران تربیت بدنی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از این پژوهش، طراحی الگوی منتورینگ در جهت بهبود عملکرد شغلی دبیران تربیت بدنی بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد اکتشافی نظام مند انتخاب شد. جامعه آماری شامل دو بخش منابع انسانی (اساتید، معلمان، مدیران و ...) و منابع اطلاعاتی (کتاب ها، مقالات، اسناد، رسانه ها و ...) بود. نمونه گیری به تعداد قابل کفایت و با روش قضاوتی بر مبنای رسیدن به اشباع نظری انجام شد (18 نفر). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانه ای نظامند و مصاحبه های اکتشافی ساختارمند بود. روایی ابزار براساس اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافته ها از روش کدگذاری مفهومی چندمرحله ای با رویکرد تحلیل سیستمی استفاده شد. براساس چارچوب مفهومی استخراج شده شامل 6 سطح مفهومی، 13 منظر، 32 بُعد و 109 مؤلفه کلیدی (دارای تکرار مضامین) بود. سطوح مدل شامل به ترتیب توالی اثرگذاری-اثرپذیری شش سطح؛ پیش فرض های منتورینگ در مشاغل آموزشی ورزشی، ظرفیت های تربیت بدنی آموزش وپرورش برای منتورینگ، بسترسازی اجرای منتورینگ، مشارکت نقش ها در منتورینگ، استراتژی اجرای منتورینگ و دستاوردهای منتورینگ برای معلمان ورزش بود. براساس نتایج می توان گفت که سیستم منتورینگ دبیران ورزش فرایندی نظام مند و چندبعدی است که ابعاد محیطی، سازمانی و فردی مرتبط را در یک فرایند راهبردپذیر یکپارچه می کند تا به اهداف مطلوب و ممکن برسد. مدل ارائه شده می توان در تحلیل و برنامه ریزی اجرای منتورینگ برای دبیران ورزش و دبیران ورزش مورداستفاده آموزش وپرورش قرار بگیرد.Designing a model for mentoring of sports and physical education teachers
The aim of this research was providing a conceptual model model for mentoring for sports teachers. Research Methods was selected Qualitative type with systematic exploratory approach. The statistical population consisted of two parts: experts (professors, managers, etc.) and information resources (books, articles, documents, media, etc.). Sampling was performed in sufficient numbers (theoretical saturation) and by judging method (18 people). The research tools included systematic library study and structured exploratory interviews. The validity of the instrument was evaluated and approved based on the legal validity of the sample, the opinion of the experts and the agreement between the proofreaders. To analyze the findings, multi-stage conceptual coding method with system analysis approach was used. The extracted conceptual framework included 6 levels, 13 perspectives (main variable), 32 dimensions and 109 key components (repetition of themes). The six levels of the conceptual model are sequentially influential processes Was Included levels; The premise of mentoring assumptions in sports education occupations was physical education training capacities for mentoring, laying the groundwork for mentoring implementation, participation of roles in mentoring, mentoring implementation strategy and mentoring achievements for sports teachers. Based on the results, it can be said that the mentoring system of physical education teachers is a systematic and multidimensional process that integrates the related environmental, organizational and individual dimensions in a strategic process to achieve the desired and possible goals. The proposed model can be used in the analysis and planning of mentoring implementation for physical education teachers and sports teachers.