اثربخشی روش های آموزش و توسعه برای ایجاد شایستگی های دیجیتال (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
انقلاب صنعتی چهارم با محوریت تحول دیجیتال ماهیت کار، کسب و کارها، سازمان ها، رهبری سازمان و... را تغییر داده و بر آنها اثرات عمیقی به جای گذاشته است. درنتیجه مواجهه مؤثر منابع انسانی سازمان ها به عنوان یکی از ارکان اساسی آنها با این پدیده امری ضروری تلقی می شود. در این راستا کارکنان باید شایستگی های خاصی را برای ایفای موفقیت آمیز نقش و شغل خود کسب کنند که از آن با عنوان شایستگی دیجیتال یاد می شود. سازمان ها برای ایجاد و توسعه این شایستگی ها باید از روش های آموزش و توسعه مناسب استفاده کنند. در این پژوهش ابتدا با روش کیفی مطالعات کتابخانه ای و استفاده از ابزار مصاحبه با خبرگان همراه با تحلیل مضامین مصاحبه ها، شایستگی های مذکور و همچنین روش های آموزش با استفاده از روش کتابخانه ای احصا گردید و در نهایت با استفاده از ابزار پرسشنامه و تحلیل داده های حاصل از آن با روش آنتروپی شانون و تاپسیس، اثربخشی روش های آموزش و توسعه برای ایجاد و توسعه شایستگی های دیجیتال مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت روش ها به ترتیب اثربخشی اولویت بندی شدند. طبق نتایج حاصل استفاده از روش مدلسازی نقش، به عنوان اولویت اول و استفاده از روش مربیگری به عنوان اولویت آخر جهت ایجاد و توسعه شایستگی های دیجیتال کارکنان تعیین شدند.The effectiveness of training and development methods to develop digital competencies using thematic analysis techniques, Shannon Entropy and Topsis
The fourth industrial revolution, centered on digital transformation, has changed the nature of work, businesses, organizations, organization leadership, etc., and has left deep effects on them. As a result, the effective exposure of human resources of organizations as one of their basic pillars with this phenomenon is considered essential. In this regard, employees must acquire certain skills to successfully fulfill their roles and jobs, which is called digital skills. Organizations must use appropriate training and development methods to create and develop these competencies. In this research, firstly, with the qualitative method of library studies and the use of interview tools with experts along with the analysis of the themes of the interviews, the mentioned competencies and also the teaching methods were calculated using the library method, and finally, using the questionnaire tool and data analysis As a result, the effectiveness of training and development methods for the creation and development of digital competencies was investigated with the Shannon and Topsis entropy method. Finally, the methods were prioritized in order of effectiveness. According to the results of using the role modeling method, they were determined as the first priority and the use of the coaching method as the last priority to create and develop employees' digital competencies.