آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۳۴

چکیده

این پژوهش با هدف شناسایی ویژگی های مطلوب برنامه درسی مبتنی بر یافته های علوم اعصاب شناختی در آموزش علوم تجربی دوره ابتدایی انجام شد. روش مورد استفاده ترکیبی (کیفی و کمی) است. در بخش کیفی به روش فیش برداری و تحلیل محتوای قیاسی، داده های مرتبط با علوم اعصاب شناختی گردآوری شد. به منظور تعیین روایی محتوایی، در دو مرحله از نظرات صاحب نظران استفاده شد. جامعه آماری مرحله اول اساتید و هیات علمی در حوزه علوم اعصاب و اعصاب شناختی و در مرحله بعد متخصصان برنامه ریزی درسی و آموزش علوم بودند. روش نمونه گیری هدفمند و ابزار پژوهش از نوع پرسشنامه محقق ساخته بود. در بخش کمی از روش توصیفی - همبستگی استفاده شد. جامعه آماری شامل معلمان مدارس دوره ابتدایی شهر تبریز به تعداد 1256 نفر بود. حجم نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان، 365 نفر تعیین و با روش خوشه ای تصادفی یک مرحله ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته شامل 70 گویه در قالب ده مولفه بود. در تحلیل داده ها با استفاده از شاخص های گرایش مرکزی و پراکندگی و در تعیین روایی سازه (اعتبار مولفه های برنامه درسی) از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و PLS انجام یافت. پایایی الگوی برنامهدرسی به روش آلفای کرونباخ 97/0 به دست آمد. در این بررسی تمامی رهنمودهای آموزشی شناسایی شده در مرحله کیفی، در قالب ده عنصر برنامه درسی در مدل اَکِر مورد تایید قرار گرفت. نتایج این پژوهش می تواند به عنوان نقشه ای برای هدایت طراحی آموزشی در حوزه های مختلف آموزش علوم تجربی بخصوص در دوره ابتدایی باشد.

Identifying the desirable features of science education curriculum based on cognitive neuroscience from the perspective of primary school teachers

This research was conducted with the aim of identifying the desirable characteristics of the curriculum based on the findings of cognitive neuroscience in the teaching of experimental sciences in elementary school. The method used is a combination (qualitative and quantitative). In the qualitative part, the data related to cognitive neuroscience was collected by the method of Taking notes and comparative content analysis. In order to determine content validity, the opinions of experts were used in two stages. The statistical population of the were professors in the field of neuroscience, cognitive neuroscience, curriculum studies and science education. The sampling method was purposeful. The research tool was a researcher-made questionnaire. In the quantitative part, descriptive-correlation method was used. The statistical population included 1256 primary school teachers in Tabriz city. The number of statistical sample was determined by using Morgan's table, 365 people and selected by one-stage random cluster method. The research tool was a researcher-made questionnaire. Confirmatory factor analysis method was used to determine construct validity (validity of curriculum components). SPSS and PLS software were used for data analysis. The reliability of the curriculum model was obtained by Cronbach's alpha method of 0.97. In this research, in the form of ten curriculum elements in Acker's model, all the educational guidelines identified in the qualitative stage were approved. The results of this research can be used as a map to guide educational design in various fields of experimental science education, especially in the elementary school.

تبلیغات