تأثیر بازی وارسازی بر عملکرد حل مسئله، انگیزه و درگیری در درس ریاضی دانش آموزان دختر چهارم ابتدایی منطقه شاهین شهر استان اصفهان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
امروزه ارتقای کیفیت آموزش وپرورش، ضرورتی بسیار مهم محسوب می شود که به دلایل متعددی همچون کاهش بودجه، نبود امکانات آموزشی مناسب، پایین بودن سطح دانش و مهارت دانش آموختگان، مطالب گسترده کتاب ها، یکنواختی در کلاس درس و بی انگیزه بودن دانش آموزان مورد توجه دولت، مردم و همچنین، معلمان قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بازی وارسازی بر عملکرد حل مسئله، انگیزه و درگیری در درس ریاضی دانش آموزان دختر چهارم ابتدایی منطقه شاهین شهر استان اصفهان در سال تحصیلی 1401- 1400 انجام گرفت. این پژوهش از نوع کاربردی بوده و روش آن شبه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری، تمام دانش آموزان کلاس چهارم منطقه شاهین شهر بوده است. روش نمونه گیری نیز از نوع تصادفی خوشه ای چندمرحله ای است که درنهایت30 دانش آموز به صورت تصادفی در دو گروه کنترل (15 نفر) و آزمایش (15 نفر) قرار گرفتند. به منظور گردآوری داده ها، از آزمون محقق ساخته سنجش حل مسئله دانش آموزان در درس ریاضی فصل کسرها پایه چهارم ابتدایی، پرسشنامه انگیزش یادگیری Hu et al, 2016)) و پرسشنامه درگیری تحصیلی Reeve,) 2013) استفاده شد. داده های پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و به کمک نرم افزار SPSS-23 تحلیل شد. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد بازی وارسازی بر عملکرد حل مسئله، انواع انگیزه و درگیری تحصیلی دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی مؤثر بوده است (05/0>p). باتوجه به نتایج به دست آمده، می توان گفت که بازی وارسازی بر عملکرد حل مسئله، انگیزه سطحی، انگیزه پیشرفت و انگیزه عمیق و همچنین، بر انواع درگیری تحصیلی (درگیری رفتاری، شناختی، عاطفی و عاملی) دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی در درس ریاضی تأثیر مثبت دارد. باتوجه به این نتایج، پیشنهاد می شود معلمان بازی وارسازی را به عنوان یکی از راهبردهای مؤثر در آموزش ریاضیات در این پایه به کار بگیرند.The effect of gamification on problem solving performance, motivation and engagement in mathematics Course of 4th grade elementary school female students in Shahin Shahr district of Isfahan province
Nowadays, improving the quality of education and training is considered a very important necessity, due to several reasons such as budget reduction, lack of suitable educational facilities, low level of knowledge and skills of graduates, extensive content of books, monotony in the classroom and lack of motivation of students. . This study was aim to investigate the effects of gamification on problem solving performance, motivation and learners' engagement in mathematics lesson of fourth grade female students in Shahin Shahr district of Isfahan in 1400-1401.The data collection tool included a researcher-made test to measure students' problem solving in the mathematics lesson of fractions in the fourth grade of elementary school and the motivation and learning questionnaire of Ho et al. (2016) with three scales of surface motivation, deep motivation and progress. Also, Reev's questionnaire (2013) was used to measure academic engagement with three levels of causal, cognitive, emotional, and behavioral engagement. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the data and the data were analyzed using SPSS-23 software. The results of multivariate covariance analysis showed that gamification was effective on problem solving performance, types of motivation and academic involvement of fourth grade elementary students. (p<./.5). According to the obtained results, it can be said that gamification has a positive effect on the performance of problem solving, surface , progress and deep motivation, as well as on the types of academic engagement, behavioral, cognitive, emotional and agent engagement of fourth grade students in mathematics.