چکیده

زمینه و هدف: زیبا شناسی به مثابه یک دانش هنری که با زیبایی و ذوق هنری ارتباط دارد، از یک سو، بر اهمیت ذاتی زیبایی تأکید و ازسوی دیگر، لذت ناشی از آن را به عنوان یک واکنش زیبا شناسانه بررسی می کند. باوجود آنکه مباحث زیبا شناسانه اغلب توأم با رمانتیک گرایی است، اما تعامل میان زیبا شناسی و جرم موجب شکل گیری مفهومی می شود که می توان آن را زیبا شناسی جرم نامید. زیبا شناسی جرم ناظر بر فرآیندی است که در آن بزه کار، صرف نظر از نحوه ارتکاب رفتار مجرمانه، یک اثر هنری را تولید می کند. با توجه به خلأ نظری در قلمروی مفهوم زیبا شناسی جرم و جهت تبیین این مفهوم، پژوهش حاضر درصدد است ضمن بررسی رمان «قاتلان کارت پستالی»، مسئله را از حیث فلسفه هنر و فلسفه نظم و امنیت بررسی کند.روش: این پژوهش از لحاظ نوع، در زمره پژوهش های کاربردی است و با روش تحلیل محتوای کیفی انجام شده است.یافته ها: مهم ترین یافته های پژوهش شامل جرم و تولید اثر هنری، شخصیت جنایی و ارتکاب قتل های سریالی با رویکرد زیباشناسانه، اختصاصی شدن ادراک هنری جرم، خنثی سازی قتل و نسبیت گرایی احساس زیبایی و لذت زیبایی در ارتکاب قتل های سریالی هستند.نتایج: ارتکاب جرم در پرتو رویکردهای زیباشناسانه، علاوه بر آنکه بازتولید آثار هنری را در فرآیند مجرمانه نشان می دهد، مؤید حالت خطرناک و شخصیت جنایی بزه کار است. در این بستر، جرمْ تولیدِ روش مند اثر هنری است که از طریق منظره پردازی تصویری و در پرتو فنون خنثی سازی، محقق و موجب اختصاصی شدن احساس زیبایی در بزه کار می شود؛ ازاین رو، می توان گفت که زیباشناسی جرم در فلسفه هنر، در تعارض با فلسفه نظم و امنیت قرار می گیرد. 

The Aesthetics of Crime: A Reflection on the Divergence of the Philosophy of Art and the Philosophy of Order and Security

Background and Purpose: Aesthetics as an artistic knowledge that is related to beauty and artistic taste, on the one hand, emphasizes the intrinsic importance of beauty and on the other hand, examines the pleasure caused by it as an aesthetic reaction. Despite the fact that aesthetic discussions are often combined with romanticism, the interaction between aesthetics and crime leads to the formation of a concept that can be called the aesthetics of crime. Aesthetics of crime refers to the process by which the criminal produces a work of art regardless of the manner in which the criminal behavior was committed. Considering the theoretical gap in the realm of the concept of aesthetics of crime and to explain this concept, the present research tries to examine the issue from the perspective of the philosophy of art and the philosophy of order and security while examining the novel “Postcard Killers”.Method: This research was applied in terms of type and was done with the qualitative content analysis method.Findings: The most important findings of the research include crime and the production of artwork, criminal personality and committing serial murders with an aesthetic approach, specialization of the artistic perception of crime, neutralization of murder and the relativism of the feeling of beauty and the pleasure of beauty in committing serial murders.Results:  As a conclusion aesthetics of crime in the philosophy of art is in conflict with the philosophy of order and security. 

تبلیغات