آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۰

چکیده

خلاقیت و نوآوری از عناصر مهم موفقیت شهرها و جزء سرمایه های انسانی خلاق تلقی می شود. شهر رشت نیز با توجه به وضعیت مناسب جغرافیایی، انواع خوراک های متعدد و داشتن جاذبه های طبیعی و تاریخی گوناگون در جایگاه شهرهای خلاق قرارگرفته و در آذرماه 1394 عنوان برند شهر خلاق خوراک را کسب کرده و شهر خوراکی ها لقب گرفت. ازاین رو هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان تأثیر برند شهر خلاق خوراک بر توسعه گردشگری شهری است. این پژوهش از نوع توصیفی- کمی و ازنظر ماهیت کاربردی می باشد. برای جمع آوری اطلاعات، تعداد 57 پرسشنامه توسط اساتید دانشگاه و کارشناسان شهرداری، شورای شهر، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان میراث فرهنگی شهر رشت تکمیل شده است. برای تجزیه وتحلیل اطلاعات از آزمون های T، آزمون دوجمله ای، فریدمن، همبستگی و رگرسیون در SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد که شاخص مشارکت در میان شاخص ها پایین ترین میانگین (04/2) را دارد. سطح مشارکت مردم در طرح ها و پروژه های شهری در سطح پایینی است و عملکرد مدیریت شهری نیز در این زمینه ضعیف است. بالاترین میانگین هم مربوط به شاخص جاذبه ها (03/3) می باشد. شهر رشت ازنظر جاذبه های طبیعی، تاریخی و جاذبه های انسان ساخت در وضعیت مطلوبی است. بین شاخص های شهر خلاق خوراک و توسعه گردشگری شهری همبستگی نسبتاً قوی وجود دارد. شاخص حمایت مالی بیشترین تأثیر و شاخص های ساختار سازمانی، فرصت های فرهنگی و مشارکت کمترین تأثیر را بر توسعه گردشگری شهری دارد.

The Impact of Creative Food City Brand On the Development of Urban Tourism the Case Study of Rasht City

Creativity and innovation are considered essential elements of the success of cities and part of Creative human capital. The city of Rasht has also been placed in the position of creative city due to its favorable geographical situation, numerous types of food, and various natural and historical attractions. In December 2014, it won the title of creative city of food and was nicknamed the city of foods. Therefore, the main goal of this research is to investigate the impact of the creative food city brand on the development of urban tourism. This research is descriptive - quantitative, and practical in nature. For data collection, 57 questionnaires have been completed by university professors and experts from the municipality, the city council, the Islamic Revolution Housing Foundation, and the Cultural Heritage Organization of Rasht. To analyze the data, the T-test, binomial test, Friedman, correlation, and regression were used in SPSS. The results showed that the participation index has the lowest average (2.04) among the indices. The level of people’s participation in urban plans and projects is at a low level, and the performance of urban management is also weak in this field. The highest average is related to the attractiveness index (3.03). The city of Rasht is in a favorable condition in terms of natural, historical, artistic, cultural and manufactured attractions. There is a relatively strong correlation between the indicators of the creative food city and the development of urban tourism. The index of financial support has the most impact, and the indicators of organizational structure, cultural opportunities and participation have the most negligible impact on the development of urban tourism.

تبلیغات