تربیت در مکتیب توحیدی صدرا (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
ظرفیت ها در تربیت توحیدی همواره سبب توجّه اندیشمندان بوده است. شیوه های تربیتی بر مبانی و اصولی از قبیل تفکرات دینی، قومیتی و فلسفی استوار است. عقاید و آموزه ها آثار خود را در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی انسان ها نشان می دهند. لذا بهره مندی از نظرات فیلسوف برجسته جهان اسلام، صدرای شیرازی که برگرفته از عقل، وحی و عرفان است در این راستا رهگشاست. در این پژوهش با رویکرد توصیفی- تحلیلی و مبتنی بر برخی از اصول فلسفی در مکتب صدرا، مانند فطری بودن بحث توحید و نگاه ویژه به خالق و باور به اینکه تنها وجود مستقل اوست و سایر موجودات عین الربط و تعلق به او هستند؛ همچنین شناخت ساحت وجودی انسان به عنوان وجودی سیال که قابلیت رشد و اشتداد وجودی به صورت حرکت از مرحله نباتی به حیوانی و انسانی و درنهایت عقلانی است بررسی شده است، و نتیجه آن شد که این مکتب می تواند ازجمله کارآمدترین و جامع ترین برنامه ها و روش های تربیت محسوب شود.Education in Mullā Ṣadrā’s Monotheistic School
Capacities in monotheistic education have always been considered by scholars. Educational methods are based on foundations and principles such as ethnic, religious and philosophical thoughts. Beliefs and teachings have their impact on the different aspects of individual and social life. Therefore, it is useful in this respect to examine some views of Mullā Ṣadrā, the prominent philosopher of the Islamic world, which are derived from reason, revelation and mysticism. This research adopts a descriptive-analytical approach and draws upon Mullā Ṣadrā’s philosophical principles, for instance, the idea that it is an innate quality to believe in One God or the idea that the Creator is the only independent existence and other beings are nothing other than connection to Him or the idea that man is potentially capable of growth and existential intensity so that he can move from the vegetative stage to the animal and human or even rational stage. As a result, this research shows that Mullā Ṣadrā’s school can be considered as one of the most efficient and comprehensive training programs and methods.
Monotheistic education , innate nature , trans-substantial motion , coming into being with body , Mullā Ṣadrā,