آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۱

چکیده

چکیدهاغلب پژوهش ها در مورد رفتارهای بین فردی معلمان تربیت بدنی بر اساس نظریه های انگیزشی معاصر، از جمله نظریه خود تعیین گری صورت گرفته است. سبک تدریس معلم تربیت بدنی به عنوان یکی از عوامل زمینه ای می تواند فرصت هایی را برای ترویج سبک زندگی سالم، احساس عاطفی مثبت ناشی از تجربه فعالیت بدنی، انگیزش و یادگیری دانش آموزان فراهم سازد. هدف پژوهش حاضر، تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی مقیاس رفتارهای بین فردی در تربیت بدنی دانش آموزان مقطع متوسطه بود. روش پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود. بدین منظور 536 دانش آموز متوسطه دوره اول و دوم با دامنه سنی 13 تا 17 سال مقیاس 24 سوالی رفتارهای بین فردی در تربیت بدنی تکمیل نمودند. ابتدا با استفاده از روش باز ترجمه، صحت ترجمه نسخه فارسی پرسشنامه تأیید و در ادامه برای تعیین روایی سازه پرسشنامه از تحلیل عامل تأییدی مبتنی بر مدل یابی معادلات ساختاری و برای تعیین همسانی درونی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج نشان داد که شاخص نیکویی برازش و شاخص برازش تطبیقی بالاتر از 90/0 می باشد. ضریب آلفای کرونباخ برای مقیاس رفتارهای بین فردی در تربیت بدنی و ابعاد آن بالای 7/0 (مقدار شاخص قابل قبول بودن) به دست آمد. بر اساس نتایج، نسخه فارسی پرسشنامه رفتارهای بین فردی در تربیت بدنی از روایی سازه و پایایی درونی مطلوب و قابل قبولی برخوردار است و می توان از آن به عنوان ابزاری روا و پایا برای ارزیابی رفتارهای بین فردی در تربیت بدنی استفاده کرد.

Validity assessment of physical educator’s interpersonal behaviors in physical education with high School Students (IBQ-PE)

Numerous research have attempted to examine how teachers’ interpersonal behaviors are relevant to variability in students’ emotions, behaviors and cognitions within the Physical education context, that most of them have been based on contemporary motivational theories, including self-determination theory. The purpose of this study was to determine the validity and reliability of the Persian version of the Physical educator’s Interpersonal Behavior Scale (IBQ-PE) with high School Students. The method of the current research was descriptive and correlational. For this purpose, 536 first- and second-year high school students with an age range of 13 to 17 years completed a 24-question scale of interpersonal behaviors in physical education. First, the correctness of the translation of the Persian version of the questionnaire was confirmed using the open translation method, and then confirmatory factor analysis based on structural equation modeling was used to determine the structural validity of the questionnaire, and Cronbach's alpha coefficient was used to determine the internal consistency. The results showed that the goodness of fit index and comparative fit index are higher than 0.90. Cronbach's alpha coefficient for the scale of physical educator’s interpersonal behaviors and its dimensions was above 0.7 (acceptability index value). Based on the results, the Persian version of the IBQ-PE questionnaire has good and acceptable construct validity and internal reliability, and it can be used as a valid and reliable tool for evaluating physical educator’s interpersonal behaviors with high School Students.

تبلیغات