آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۲

چکیده

به اعتقاد جوزف نای به عنوان واضع نظریه و مفهوم قدرت نرم، سنجش و ارزیابی میزان کارایی و کارآمدی قدرت امری ضروری برای عمال کنندگان آن است. این در حالی است که قدرت نرم مفهومی نسبتاً سیّال بوده و بر همین مبنا چارچوب های مختلفی برای سنجش آن وجود دارد. به رغم اهمیتی که قدرت نرم در روابط بین الملل دارد، چگونگی سنجش آن دشوار است چرا که شاخص های آن متغیر و با توجه به ذهنی بودن برخی از شاخص ها، اندازه گیری آنها دشوار است. بنابراین، با عنایت به مشکلاتی که در خصوص چگونگی سنجش قدرت نرم کشورها وجود دارد، مقاله حاضر به دنبال پاسخ به این سوال است که مهمترین روش ها و شاخص های سنجش قدرت نرم کدامند؟ برای پاسخ به این سوال، از روش شناسی کیفی و تحلیل محتوای متون و منابع موجود در خصوص قدرت نرم استفاده شده است. نتایج نشان داد که در یک جمع بندی کلی، شاخص های سنجش قدرت نرم در سه گروه اصلی مشتمل بر احساسات/عواطف، برداشت ها/عقاید و رفتارها قابل طبقه بندی هستند و برای هر کدام از این سه گروه و متناسب با داده های در دسترس، می توان روش های مختلفی را مورد استفاده قرار داد.

Review and analysis of soft power measurement methods and indicators

According to Joseph Nye, as the creator of the theory and concept of soft power, measuring and evaluating the efficiency and effectiveness of power is a necessary thing for its practitioners. This is despite the fact that soft power is a relatively fluid concept and therefore there are different frameworks to measure it. Despite the importance of soft power in international relations, how to measure it is difficult because its indicators are variable and due to the subjective nature of some indicators, it is difficult to measure them. Therefore, considering the problems that exist regarding how to measure the soft power of countries, this article seeks to answer the question, what are the most important methods and indicators for measuring soft power? To answer this question, qualitative methodology and content analysis of existing texts and sources regarding soft power have been used.The results showed that in a general summary, soft power measurement indicators can be classified into three main groups including feelings/emotions, impressions/opinions and behaviors, and for each of these three groups and according to the available data, different methods can be used. usedKey words: power, soft power, national interests, index, method, measurement

تبلیغات