آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴

چکیده

دیپلماسی فرهنگی، نوعی دیپلماسی عمومی و قدرت نرم است. هر یک از کشورها برای ایجاد دیپلماسی فرهنگی، از شیوه ها و قالب های متنوعی بهره می گیرند. یکی از شیوه ها برای ایجاد دیپلماسی فرهنگی، انتخاب و فعال سازی، رایزن فرهنگی در کشور مقصد است. رایزن فرهنگی، یک دیپلمات است که مسئولیت ترویج و گسترش فرهنگ کشور خویش را در کشور محل مأموریت، در راستای منافع ملی کشورش، دارد. انتخاب رایزنان، ممکن است بر اساس الگوها و معیارهای مختلفی صورت پذیرد؛ آنچه مسئله اصلی پژوهش حاضر است، الگوی انتخاب رایزنان فرهنگی ج.ا.ا. بر اساس دغدغه ها و انتظارات مسئولان عرصه بین المللی نظام حکمرانی فرهنگی کشور ج.ا.ا. با تأکید بر رایزنی فرهنگی ج.ا.ا، در کشور انگلستان، است؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر پیداکردن معیار مشترک و همه جانبه ای برای بایستگی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج کشور که تأمین کننده منافع اسلامی و ملی برای کشورمان باشد است. این پژوهش به روش کیفی و با مصاحبه عمیق، به روش تحلیل مضمون، با مسئولان فرهنگی در عرصه بین الملل، صورت پذیرفته است. سخنان رؤسای قوا، مسئولان فرهنگی و فرمایشات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری در رابطه با ارتباطات خارجی و عرصه بین الملل، منابع، مقاله حاضر هستند. مجموع یافته های پژوهش، در دویست و چهارده مؤلفه قرار می گیرد که در بیست و سه بعد و شش عرصه کلی (معرفتی/شناختی، برنامه ای/ راهبردی، ارتباطی/ تعاملی، سبکی/ روشی، مدیریتی/ اجرایی و توصیه ای/ رهنمودی) می توان آن ها را قرار داد. مهم ترین نتیجه پژوهش پیش رو، طراحی الگوی بایستگی رایزنان فرهنگی بر اساس انتظارات نظام حکمرانی فرهنگی کشور در شش عرصه می باشد.

The Model of Necessity of Cultural Counsellors Based on the Expectations of the Cultural Governance System of The I.R.I. Emphasizing The Cultural Consultation of Iran in England

Cultural diplomacy is a form of public diplomacy and soft power. Each country employs various methods and formats to establish cultural diplomacy. One approach to cultural diplomacy is selecting and activating cultural attaches and counsellors in the host country. A cultural attache is a diplomat responsible for promoting and disseminating their country's culture in the host country, in line with the national interests of their own country. The selection of cultural attaches may be based on various patterns and criteria. The main focus of this current research is the selection pattern of cultural attaches of the Islamic Republic of Iran based on the concerns and expectations of international cultural governance officials in the Islamic Republic of Iran, with an emphasis on cultural diplomacy in England. Therefore, the aim of this research is to find a comprehensive and common criterion for the competency of cultural attache of the Islamic Republic of Iran abroad, which serves Islamic and national interests for our country. This research was conducted using qualitative methods and in-depth interviews with cultural officials in the international arena. The statements of heads of authorities, cultural officials, and the directives of Imam Khomeini and the Supreme Leader regarding foreign relations and international affairs are the sources of this article. The research findings are categorized into 214 components in 23 dimensions and 6 general domains (cognitive, planning/strategic,  communicative/interactive,  stylistic/methodological, managerial/executive, and advisory/guidance). The most important result of this research is the design of a competency model for cultural attache based on the expectations of the cultural governance system in 6 domains.

تبلیغات