آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۰

چکیده

چند دهه است که کشورهای جهان به اهمیت توسعه برای رسیدن به تعالی انسان ها، رفع نابرابری و ایجاد عدالت اجتماعی پی برده اند و رسیدن به اهداف توسعه را محور سیاست گذاری های کلان خود قرار داده اند. کشور برای رسیدن به توسعه پایدار نیاز به مشارکت همه اعضای جامعه دارد. از آن جا که زنان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می دهند، و با توجه به اینکه آموزش عالی وظیفه تربیت نیروی انسانی را بر عهده دارد، و به دلیل ترویج آموزش زنان توجه به دانشگاه تک جنسیتی حائز اهمیت است. رویکرد مقاله حاضر کیفی است و در سپهر فلسفی تفسیرگرایی با روش تحلیل محتوا به بررسی تجربه زیسته دانشجویان دانشگاه الزهرا از تحصیل در یک دانشگاه تک جنسیتی پرداخته است. مشارکت کنندگان پژوهش دانشجویان زن دانشگاه الزهرا در دوره کارشناسی بودند که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. یافته ها در چهار بعد مطرح شده است: بعد فردی (اعتماد به نفس، آزادی بیان، احترام، محیط امن و راحت، کنترل استرس، حس خوب، حمایت، انعطاف پذیری، احساس لطیف زنانه، درک متقابل، تمرکز بر درس و پیشرفت درسی، روحیه پرسشگری، حسادت و چشم و هم چشمی، عدم علاقه به دانشگاه، محیط شبیه به مدرسه و پوشش)، بعد اجتماعی (هماهنگی، ارتباط اجتماعی و اشتراک افکار، عدم ارتباط اجتماعی با جنس مخالف)، بعد فرهنگی (عدم اجازه تحصیل، انتخاب دانشگاه به دلیل ارزش ها و تطبیق پذیری)، بعد شناختی (یادگیری مباحث به صورت نظری و غیرکاربردی، تلاش برای کسب نمره و عدم ارتباط با بازار کار) دسته بندی شده است.

Relations between higher education system and gender: Life experience in single-sexAlzahra University

For several decades, countries around the world have recognized the significance of development in attaining human excellence, eradicating inequality, and establishing social justice. They have prioritized the pursuit of development goals as the focal point of their macro policies. Since women constitute half of the population, it is crucial to prioritize their education. Higher education plays a key role in shaping human resources, underscoring the significance of promoting women's education and giving due attention to single-sex universities. The current research utilizes a qualitative approach within the interpretivism paradigm, employing the content analysis method to explore the lived experiences of students studying in a single-sex environment of Alzahra University. The research participants are comprised of female undergraduate students, selected through purposive sampling. The findings represent across four dimensions: the individual dimension, which includes aspects such as self-confidence, freedom of expression, respect, a safe and comfortable environment, stress control, good feeling, support, flexibility, feminine feeling, mutual understanding, focus on lessons and academic progress, spirit of questioning, jealousy, and a lack of interest in university, school-like environment, and clothing. Social dimension encompasses harmony, social communication, shared thoughts, and a lack of social communication with the opposite sex. Cultural dimension involves factors such as not allowing education and choosing a university based on values and versatility. The cognitive dimension includes learning topics in a theoretical and non-practical way, a focus on obtaining grades, and a lack of connection with the labor market.

تبلیغات