چکیده

سیستم حکمرانی هم قابلیت رشد و توسعه دارد و هم می تواند کژکارکردی، تأخیر و اختلال در روند توسعه ایجاد کند. بدین معنی که چالشهای حکمرانی قادر هستند هر کدام از بخشهای چهارگانه سیاست گذاری کشور را منحرف و اهداف متعالی را از دسترس خارج کنند. سیاست گذاری، کارکرد اساسی دولت و فرآیند مداخله به منظور دستیابی به نتایج و تحقق چشم انداز سیاسی آن است. مطالعه در فضای سیاست گذاری به دنبال توصیف و تبیین سیاست گذاری دولت ها و نحوه تأثیر و ایجاد تغییر در نحوه حکمرانی و البته بدنه دولت است. لذا لزوم تبیین و یا بررسی چیستی و چرایی این چالشها در فضای سیاستگذاری محسوس است. هدف از این نوشتار در یک مطالعه به روش علمی مروری، نگاهی اجمالی به مسائل مطرح شده از دید متفکران و صاحبنظران پانل و اندیشکده های حکمرانی و نیز بررسی چالشهای نوپدید و ارائه راه حل ها در جهت تغییر حکمرانی ستاد مرکزی یا متمرکز به حکمرانی استانی و غیرمتمرکز است. همچنین این مطالعه مترصد است بصورت مستند نگاهی مختصر به وضعیت تعالی و توانمندسازی حکمرانی محلی در استانهای شمالغرب کشور( استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، قزوین، زنجان و اردبیل)داشته باشد.

Emerging challenges of changing the headquarters governance to provincial and local governance in the policy environment

The governance system has both the ability to grow and develop, and it can cause malfunctions, delays and disruptions in the development process. This means that the challenges of governance are capable of diverting each of the four sectors of the country's policymaking and putting the lofty goals out of reach. Policy-making is the basic function of the government and the process of intervention in order to achieve results and realize its political vision. Studying in the policy space seeks to describe and explain the policies of governments and how to influence and create changes in the way of governance and of course the body of the government. Therefore, it is necessary to explain or investigate what and why these challenges are in the policy environment. The purpose of this article, in a scientific review study, is to give a glimpse of the issues raised from the perspective of thinkers and experts of governance think tanks, as well as examine new challenges and provide solutions to change the governance of the headquarters or centralized to governance. It is provincial and decentralized. Also, this study aims to take a brief look at the state of excellence and empowerment of local governance in the northwestern provinces of the country (East Azarbaijan, West Azarbaijan, Qazvin, Zanjan and Ardabil).

تبلیغات