نویسندگان: سوده رضایی

کلیدواژه‌ها: حکمرانی متعالی قدرت نرم ساختارها فرآیندها سرمایه معنوی

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۸۷ - ۱۲۴
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۶۲

چکیده

با گذشت زمان و پیدایش نسل های جدید در کنار تغییرات شرایط و مقتضیات داخلی و بین المللی، بوجود آمدن پاره ای از مسائل و مشکلات در کشورها، امری بدیهی است، چرا که ساختارها، مدل ها، الگوها و فرآیندهای موجود، قادر به پاسخ مناسب به نیازها و تقاضاهای جدید نیست در این مرحله معمولاً کشورهای توسعه یافته، از تغییر ساختارها و فرآیندهای موجود که منجر به رفع بخش عظیمی از مشکلات پیش آمده می شود، استقبال کرده و آن ها را بروزرسانی می نمایند. کشور ایران نیز در دهه های اخیر با تقاضاهای جدید از سوی نسل های جدید مواجه شده است که فرسودگی ساختار موجود، واقعاً پاسخگوی آن ها نبوده و منجر به پیدایش مشکلاتی شده است. این پژوهش در پی ارائه مدلی نوین برای اداره کشور است که با تغییرات سازنده و متناسب با ریشه های دینی و قانونی کشورمان و با تکیه بر قدرت نرم بومی شده، بتواند پاسخ این پرسش را بررسی نماید: "آیا پیاده سازی مدل حکمرانی متعالی مبتنی بر قدرت نرم بومی شده، می تواند پاسخگوی همه نیازمندی های جدید باشد و مشکلات را در حوزه های مختلف کشور مرتفع نماید؟". اعتقاد این پژوهش بر این است که قدرت نرم یعنی نفوذپذیری از طریق منابع معنوی مانند رفتارها، طرز تفکرها، دیپلماسی، تصمیم گیری ها و قدرت نفوذ و تحت تأثیر قرار دادن دیگران. بنابراین این قدرت، به مثابه ی روحی است که بر کالبد ساختارها و فرآیندهای نوین، جان بخشی داشته و اثربخشی مطلوبی را ایجاد می نماید. پاسخ به پرسش مطرح شده در قالب نتایج پژوهش چنین است: "با پیاده سازی مدل ارائه شده در پژوهش حاضر، بخش عمده ای از مشکلات موجود مرتفع شده و تقلیل می یابند و بسیاری از سرمایه های معنوی کشور در کنار سرمایه های مادی، رشد یافته و موجبات پیشرفت، توسعه و قدرتمندی داخلی و بین المللی ایران را فراهم می آورد.".

Presenting a two-faceted transcendental governance model based on soft power, changing structures and processes

With the passage of time and the emergence of new generations, along with the changes in domestic and international conditions and requirements, it is obvious that some issues and problems will arise in countries, because the existing structures, models, patterns and processes are able to adequately respond to the needs and demands. It is not new. At this stage, developed countries usually welcome and update the existing structures and processes that lead to solving a huge part of the problems. In recent decades, Iran has also faced new demands from new generations, which the weariness of the existing structure has not really responded to them and has led to the emergence of problems. This research seeks to present a new model for the administration of the country, which can examine the answer to this question: "Is the implementation of the transcendental governance model based on soft power, with constructive changes that are appropriate to the religious and legal roots of our country and based on localized soft power?" Localized, it can respond to all new needs and solve problems in different areas of the country?" The belief of this research is that soft power means permeability through spiritual resources such as behaviors, ways of thinking, diplomacy, decisions and the power to influence and influence others. Therefore, this power is like a soul that gives life to the body of new structures and processes and creates a desirable effectiveness. The answer to the question raised in the form of research results is as follows: "With the implementation of the model presented in the current research, most of the existing problems are solved and reduced, and many spiritual capitals of the country, along with material capitals, have grown and caused progress and development. And it provides Iran's domestic and international strength."

تبلیغات