مشروطیت و خیر عمومی (بازتاب منازعات سیاسی در قانون اساسی مشروطه) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
قانون اساسی مشروطه و متمم آن نمود منازعه عملی و فکری نیروهای متکثر اجتماعی در دوره مشروطه بود. هدف از نگارش این مقاله فهم این منازعه بر محور مفهوم خیر عمومی و یافتن آثار، نشانه ها و نتایج این منازعه در قانون اساسی مشروطه بود. کنش گران دوره مشروطه چه دریافتی از مفهوم خیر عمومی داشتند و نزاع میان تفسیرهای خیر عمومی چه بازتابی در قانون اساسی مشروطه یافت؟ بنابر روش شناسی اسکینر شکست ایران از روس، آشنایی ایرانیان با جهان جدید و واگذاری امتیازات به بیگانگان زمینه های تحول مفهوم خیر را فراهم کرد. نویسندگان متون با ارائه تفسیرهای خود از مفهوم خیر، در طرد، نفی و نزاع با دیگر کنش گران، مقصود خود را دنبال می کردند. یافته ها نشان می دهد منازعه اصلی میان سه نیروی اجتماعی شامل روشنفکران، علمای طرفدار مشروطه و علما و دولتمردان مخالف مشروطه بود، هر کدام از منظر پایگاه اجتماعی و منافع طبقه خود دریافتی از مفهوم خیر عمومی داشتند و مقصود هر کدام جای دادن تفسیر خود در قانون اساسی مشروطه بود. نتیجه این جدال سه پاره شدن قانون اساسی مشروطه در قالب خیر سلطنت، خیر شریعت و خیر ملت بود.Constitutionalism and public good (Reflection of political conflicts in the constitutional law)
The constitution and its amendments showed the practical and intellectual conflict of the multiple social forces in the constitutional period. The purpose of writing this article was to understand this conflict based on the concept of public good and to find the effects, signs and results of this conflict in the constitution. How did the activists of the constitutional period perceive the concept of public good, and how was the conflict between the interpretations of public good reflected in the constitution? According to Skinner's methodology, Iran's defeat of Russia, Iranians' acquaintance with the new world, and the granting of privileges to foreigners met the grounds for the evolution of the concept of good. The authors of the texts pursue their purpose by presenting their interpretations of the concept of rejection, negation, and conflict with other actors . The findings show that the main conflict between the three social forces, including: intellectuals, pro-constitutional scholars and anti-constitutional scholars, and each received a public good from the perspective of social status and class interests, and each intended to include its own interpretation in the constitution. The result of this controversy was the division of the constitutional constitution into the good of the monarchy, the good of the Sharia and the good of the nation.