آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۱

چکیده

پژوهش حاضر باهدف طراحی مدل توسعه سواد ارتباطی معلمان تربیت بدنی طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوه گردآوری داده ها آمیخته بود. جامعه ی آماری بخش کیفی این پژوهش را نخبگان و صاحب نظران آگاه به موضوع پژوهش تشکیل دادند و در بخش کمی؛ نیز جامعه آماری شامل معلمان تربیت بدنی شهر همدان بود. ابزار پژوهش حاضر شامل پرسشنامه و مصاحبه های نیمه ساختارمند بود. جهت بررسی داده های بخش کیفی از کدگذاری مطابق با روش داده بنیاد مبتنی بر رویکرد اشتراوس و کوربین استفاده گردید و در بخش کمی از روش معادلات ساختاری استفاده گردید. کلیه روند تجزیه وتحلیل داده های پژوهش حاضر در نرم افزارهای SPSS نسخه 20 و Smart PLS نسخه 2 انجام گردید. همچنین نتایج نشان داد که راهبردهای این حوزه شامل راهبردهای مدیریتی، اجتماعی و شغلی می باشد. نتایج پژوهش نشان داد که در جهت توسعه سواد ارتباطی در میان معلمان تربیت بدنی؛ نیاز است تا عوامل زمینه ای شامل توسعه مسائل فردی، محیطی، ماهیتی، تکنولوژی، آموزشی و مدیریتی ایجاد گردد. همچنین پیاده سازی این مدل می تواند پیامدهای فردی، شغلی و اجتماعی را داشته باشد. ازاین رو در جهت توسعه سواد ارتباطی می بایستی فعالیت های جدی از جمله غنی سازی دوره های ضمن خدمت بر اساس سواد ارتباطی، ایجاد کرسی های مشورتی و همچنین ایجاد دستورالعمل های شغلی جهت توسعه سواد ارتباطی معلمان تربیت بدنی انجام شود.

Designing a communication literacy development model for physical education teachers

The current research was designed and implemented with the aim of designing a model for the development of communication literacy of physical education teachers. The current research was mixed in terms of the practical purpose and the method of data collection. The statistical community of the qualitative part of this research was made up of elites and experts knowledgeable about the subject of the research, and in the quantitative part; Also, the statistical population included physical education teachers of Hamadan city. The tools of the current research included questionnaires and semi-structured interviews. In order to review the data of the qualitative part, coding according to the foundation data method based on the Strauss and Corbin approach was used, and in the quantitative part, the method of structural equations was used. All data analysis process of this research was done in SPSS version 20 and Smart PLS version 2 software. Also, the results showed that the strategies of this field include managerial, social and occupational strategies. The research results showed that in order to develop communication literacy among physical education teachers; There is a need to create background factors including the development of individual, environmental, nature, technology, educational and management issues. Also, the implementation of this model can have personal, occupational and social consequences. Therefore, in order to develop communication literacy, serious activities should be carried out, including enriching in-service courses based on communication literacy, creating advisory chairs, and also creating job guidelines to develop communication literacy of physical education teachers.

تبلیغات