مطالعه تأثیر شهرت حسابرس بر رابطه بین مالکیت نهادی فعال و عدم شفافیت گزارشگری مالی
آرشیو
چکیده
عدم شفافیت اطلاعات مالی به عنوان ممانعت عمدی از دسترسی به اطلاعات، ارائه نادرست اطلاعات یا ناتوانی بازار در کسب اطمینان از کفایت مربوط بودن و کیفیت اطلاعات تعریف شده است. پس از رسوایی های اوایل هزاره سوم و بروز بحران های مالی در بورس های جهان، موضوع شفافیت اطلاعات در فرآیند گزارشگری مالی موردتوجه گسترده قرار گرفته است. بنابراین هدف این پژوهش مطالعه تأثیر شهرت حسابرس بر رابطه بین مالکیت نهادی فعال و عدم شفافیت گزارشگری مالی است. جامعه آماری پژوهش شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و نمونه مورد مطالعه، شامل 152 شرکت پذیرفته شده طی سال های 1397 تا 1401 است. روش پژوهش توصیفی و از نظر ارتباط بین متغیرها علی-همبستگی است و از نظر هدف کاربردی است. برای پردازش و آزمون فرضیه ها از روش رگرسیونی و داده های تابلویی و همچنین مدل اثرات ثابت استفاده شده است. نتایج به دست آمده حاصل از تجزیه وتحلیل فرضیه ها نشان داد که مالکیت نهادی فعال با عدم شفافیت گزارشگری مالی رابطه منفی و معناداری دارد و شهرت حسابرس بر رابطه بین مالکیت نهادی فعال و عدم شفافیت گزارشگری مالی در سطح خطای 5 درصد تأثیر مثبت و معناداری دارد.Studying the effect of auditor reputation on the relationship between active institutional ownership and lack of transparency in financial reporting
Non-transparency of financial information is defined as the deliberate denial of access to information, the misrepresentation of information, or the inability of the market to ensure the adequacy of relevance and quality of information. After the scandals of the beginning of the third millennium and the emergence of financial crises in the world's stock markets, the issue of information transparency in the financial reporting process has received widespread attention. Therefore, the purpose of this research is to study the effect of auditor's reputation on the relationship between active institutional ownership and the lack of transparency of financial reporting. The statistical research population of companies admitted to the Tehran Stock Exchange and the studied sample includes 152 companies admitted during the years 2017 to 2018. The research method is descriptive and causal-correlation in terms of the relationship between the variables, and it is practical in terms of the goal. The regression method and panel data as well as the fixed effects model were used to process and test the hypotheses. The results obtained from the analysis of the hypotheses showed that active institutional ownership has a negative and significant relationship with the lack of transparency of financial reporting, and the auditor's reputation has a positive and significant effect on the relationship between active institutional ownership and the lack of transparency of financial reporting at the 5% error level.