آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۱

چکیده

تصمیم گیرندگان سیاست خارجی به عنوان بازیگران عقلانی تلاش می کنند تا با توجه به متغیرهای دو محیط داخلی و خارجی، بهترین راهبردها را برای تحقق بیشترین سطح از منافع اتخاذ کنند. یکی از راهبردهای عقلانی در سیاست خارجی، تنش زدایی است که طی سال های 1368 تا 1384، راهبرد اصلی سیاست خارجی ایران بوده است. در این نوشتار، با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و شیوه اسنادی جهت گردآوری اطلاعات به این سؤال اصلی پاسخ می دهیم که چه شباهت ها و تفاوت هایی میان راهبرد تنش زدایی در دو دولت هاشمی و خاتمی وجود دارد. یافته های تحقیق نشان می دهد که هر دو دولت در سیاست های سه گانه راهبرد تنش زدایی (همزیستی مسالمت آمیز، اعتمادسازی و دیپلماسی)، شباهت اما در ابزارهایی اجرای برخی از این سیاست ها تفاوت داشتند. تجربه این دو دولت نشان می دهد که متغیرهای خارجی می توانند راهبرد تنش زدایی را به شکست بکشانند. این تجربیات، درس های مهمی برای دولت های بعدی دارد که به انتخاب راهبرد تنش زدایی اقدام می کنند. استفاده از این تجربیات می تواند تا حدودی موفقیت آتی این راهبرد را تضمین کند.

Detente Strategy in Iran’s Foreign Policy (1989-2005): Lessons to Future

    Foreign policy makers as rational actors try to choose the best strategy for achieving the largest level of benefits due to variables of two domestic and foreign areas. Detenteis one of the rational strategies in foreign policy that has been main guideline in Iran’s foreign policy during 1989 to 2005. This paper tries to answer these questions by thedescriptive-analytical method and use of document method: what are the similaries and differences between detente strategy in Hashemi Rafsanjani and Khatami governments. Research findings show that both governments were similar in triple policies of detente strategy (peaceful coexistence, making trust and diplomacy) but were different in implementation tools some of these policies. Experiences of the two governments show that detente strategy could be defeated by external variables. These experiences are important lessons for the future government that will choose detente strategy. These experiences somewhat can guarantee future success of the strategy.

تبلیغات