آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۹

چکیده

بهره وری و رفتار مبتنی بر آن یکی از موضوعات همیشگی و مهم در هر نوع سازمانی است. این موضوع در بخش دفاع و سازمان های مرتبط با آن به دلیل اینکه این سازمان ها به طور مستقیم و غیرمستقیم با بحث امنیت و دفاع از ارکان کشور روبرو هستند و عمدتاً در بیشتر زمینه ها از منابع عمومی استفاده می کنند از اهمیت بیشتری برخوردار است. هدف از این مطالعه نیز بررسی بهره وری در شرکت سرمایه گذاری غدیر که تنها شرکت سرمایه گذاری وابسته به نیروی مسلح و در زمره بزرگ ترین ها در ایران می باشد صورت گرفته است. این مطالعه در بازه زمانی 1390 تا 1395 صورت گرفته و 5 شرکت سرمایه گذاری هم تراز در بورس اوراق بهادر را با استفاده از روش مالم کوییست موردمطالعه قرار داده است. نتایج حاصل از محاسبه بهره وری در شرکت سرمایه گذاری غدیر نشان داد که در بازه 1391 تا 1393 این شرکت از یک روند مثبت و پایدار بهره وری کل عوامل برخوردار بوده است اما در سال 1394 و 1395 بهره وری در این شرکت دچار رشد منفی گردیده است که البته این رشد منفی در همه شرکت ها در سال 1394 رخ داده است. رتبه شرکت غدیر نیز در مقایسه با سایر شرکت ها در سال 1391 در رتبه دوم، در سال 1392 در رتبه سوم، در سال 1393 در رتبه اول و در سال 1394 و 1395 در رتبه پایانی در مقایسه با 5 شرکت دیگر قرار داشته است.

Investigation and Comparison of Productivity in Investment Companies: Case of Ghadir Investment Company

Productivity is important in any organization. It is more important in defense sector and its related organizations because of their direct and indirect relation with the countries security. This paper aims to examine productivity in Ghadir investment company as the only investment company owned by military forces and one of the biggest ones in the country. The study has been accomplished for the period 1390 to 1395 for five same level investment companies in Tehran Bourse using Malm Quist method. Results show that the productivity of the company has been increasing during 1391 to 1393, but in 1394 and 1395 has decreased. It is also shown that the rank of Ghadir company among these 5 companies has been 2 nd , 3 rd , 1 st and 5 th in years 1391, 1392, 1393, 1394 and 1395 respectively.

تبلیغات