آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان هم تألیفی پژوهشگران ایرانی در حوزه روانشناسی در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در سال های 1390-1386 بود. روش پژوهش: در پژوهش حاضر از روش توصیفی - تحلیلی با استفاده از ابزارهای علم سنجی استفاده شده است. ابزار پژوهش پایگاه استنادی علوم جهان اسلام است. جهت درون دهی داده ها و انجام محاسبه ها از نرم افزار اکسل استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل کلیه مقاله های نمایه شده در حوزه روانشناسی، در بازه زمانی 1390-1386 است که در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نمایه شده است. در این پژوهش شاخص همکاری، درجه همکاری و ضریب همکاری برای رشته روانشناسی محاسبه شده است. یافته ها: یافته های پژوهش حاکی از آن است که مدارک چهار نویسنده ای با نرخ رشد 32/0، دارای بیشترین رشد در میان مدارک با سایر الگوهای هم تألیفی بوده اند. ضریب مشارکت پژوهشگران در دوره مورد مطالعه برابر با 54/0 و بیشترین ضریب همکاری مربوط به سال 1390 برابر با 59/0 ، میانگین درجه همکاری در سال های بررسی شده برابر 83/0 بوده است. نتیجه گیری: در مجموع از پژوهش حاضر استنباط می شود که پژوهشگران روانشناسی تمایل به تولید مقاله های چند نویسنده ای دارند؛ به طوری که با وجود افزایش و رشد مقاله های روانشناسی، مقاله ها و مدارک یک نویسنده در بیشتر سال ها کاهش یافته است.

Investigating co-authorship rate of Iranian researchers in Psychology field in Islamic World Science Citation Database between 2007-2011

Purpose: This research aims to study the extent of co-authorship of Iranian researchers in Psychology field in Islamic World Science Citation Database during 2007-2010. Methodology: Descriptive-analytical method and scientometric tools are applied. Islamic World Science Citation Database is the research tool, and Excel software is applied to input and compute the data. The research population is all the articles indexed in Psychology field in Islamic World Science Citation Database during 2007-2011. Collaborative Index, Degree of Collaboration, and Co-authorship Coefficient for Psychology field were calculated. Findings: The documents with four authors, with 0.32 growth rate, have the most growth in comparison to documents with other co-authorship patterns. Co-authorship Coefficient of authors in the given period is 0.54 and the largest co-authorship Coefficient is related to 2010 with 0.59. The average of Degree of Collaboration in the given period is 0.83. Conclusion: It can be concluded that psychology researchers tend to write articles with the cooperation of other authors, so as the number of psychology articles increases, the number of articles having just one author decreases.

تبلیغات