آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه میزان آشنایی و استفاده دانشجویان پزشکی دانشگاه های ایران، تهران و شهید بهشتی از کتابخانه ملی دیجیتال پزشکی ایران است. روش شناسی: پژوهش حاضراز نوع پیمایشی و توصیفی است. برای گردآوری داده ها از روش توزیع تصادفی پرسشنامه استفاده شد که پس از بررسی روایی و پایایی در اختیاردانشجویان پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی (جمعاً 300 نفر) قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای آمار توصیفی نظیرجداول فراوانی، نمودارهای ستونی و محاسبه شاخص های مرکزی مانند میانگین استفاده شد. برای محاسبه آمار های لازم از نرم افزار Excel استفاده شده است. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که میزان استفاده و آگاهی دانشجویان در هر سه دانشگاه پایین تر از حد متوسط است. افرادی که از وجود کتابخانه ملی دیجیتال پزشکی آگاه نبودند. دانشجویان در هر سه دانشگاه بیشترین مشکل را نا آشنایی با این کتابخانه اعلام نمودند. در کل از میان دانشگاه های مورد بررسی دانشگاه تهران در پایگاه های Proquest، Scopus، Thomson، Elsevier وEndNoteبیشترین میزان استفاده را داشت. میانگین امتیاز توانایی دانشجویان در بهره گیری از راهبردهای جستجو برای دانشگاه ایران، تهران و شهید بهشتی به ترتیب 43/2، 89/2 و 87/2 است. نتیجه گیری: یافته های پژوهش حاکی از آن است که توانمندی پژوهشی دانشجویان پایین تر ازحد متوسط است و در حد مطلوبی قرار ندارد. پیشنهاد می گردد آگاهی و توانایی پژوهشی دانشجویان را به طرق مختلف افزایش دهند.    

Comparison of the utilization and ability of medical colleges students in using the electronic databases existing at Integrated digital library portal (IDL)of Iran

Purpose: The present paper aims to compare the utilization and ability of medical students in using the electronic resources of the IDL portal of Iran. Methodology: The survey was conducted through a structured questionnaire circulated among 300 medical students taken from three main universities. A stratified accidental random sample method was used for selection of respondents and interacting with them. These respondents were among those available in the university campus during the survey period. The descriptive statistics methods such as the frequency tables, column graphs and calculation of the central indexes such as “average” have been used to analyze the data which have been practiced by the Excel. Findings: The findings of this research demonstrate that the awareness and utilization level of the students in the three universities are lower than average. The students of the three universities declare the lack of acquaintance with this digital library as their most significant problem. Among the investigated universities, students of Tehran University use the EndNote, Elsevier, Thomson, Scopus and Proquest databases most. All the subject students express the effect of the IDL on the scientific activities as too much. The average points for utilization of searching strategies are 2.43, 2.89 and 2.87 respectively for Iran, Tehran and Shahid Beheshti Universities. Conclusion: Our findings suggest that the research capabilities of students is below average . Knowledge and ability of them must be improved

تبلیغات