آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۲

چکیده

این مقاله بخشی از نتایج "طراحی الگوی چگونگی پوشش اخبار رسانه ملی با هدف ارتقاء سلامت جامعه" است و با رویکرد تحلیلی و هدف بررسی محتوای اخبار سلامت در تلویزیون با تاکید بر پاندمی کرونا، به مقایسه آن با دو شبکه تلویزیونی آلمانی می پردازد. نمونه تحقیق شامل دو بخش خبری ایران و دو شبکه آلمانی است. به منظور کدگذاری اخبار ابتدا ابعاد و موضوعات مهم پوشش خبرهای سلامت انتخاب شدند. در مجموع ۶2 بخش خبری از چهار شبکه در فاصله زمانی ۱۸ فوریه تا ۲۲ مارس20۲۰ با زیر مجموعه ۷۴۹ خبر سلامت بازبینی، کدگذاری، تحلیل و نتایج به صورت آماری- توصیفی ارائه شد. دو شبکه آلمان ZDF96،8% و ARD 64,9 % به پوشش گزارش های مدیریت سلامت توجه بیشتری داشته اند. سهم خبرهای بهداشت محور و فرآورده های سلامت در دو بخش خبری ایران بالاتر بوده است. در بُعد ظرفیت ها و تنگناهای مادی در عرصه سلامت، شبکه های ایران (۱۵% <) بالاتراز دو شبکه آلمانی (۱۵%>) قرار دارند ولی در زمینه ظرفیت ها و تنگناهای انسانی تفاوت سیستماتیکی دیده نمی شود. میزان اخبار ایران درحوزه های خدمات و مشاوره سلامت به مراتب بیشتر از دو بخش خبری آلمان است. پوشش ابعاد سلامت جسمی در شبکه ZDF 2،۹۴ % و شبکه دو سیما 3 ،72 % بالاتر از سایر شبکه ها قرار دارد. به طور کلی دو شبکه ایرانی از الگوی مشابهی پیروی می کنند اما الگوی دو شبکه آلمانی در بیشتر موارد تشابهی ندارند.

How to coverage of health news content on Iranian and German television: period of COVID-19

This article aims to "designing a model for how to cover Iranian television news with the aim of promoting public health" and aims to analyze the content of health news on television with emphasis on the Corona pandemic, comparing two Iranian and two German television channels. In order to conduct content analysis, first the important dimensions and related topics of health news coverage were defined. A total of 62 news broadcasts from the four networks were reviewed and analyzed in the period of February 18 to March 22, 2020 including 749 pieces of news related to health. The results show that the two German networks paid more attention to the coverage of health management than the two Iranian channels (ZDF with 96.8% and ARD with 64.9%), while the share of content about hygiene and health products in the two Iranian news programs was higher. Regarding material capacities and deficits, Iranian networks show higher coverage (>15%) than the two German networks (<15%). There is no systematic difference in terms of human capacities and deficits in the field of health. The amount of Iranian news in the field of health services and consulting is much higher than the two German news programs. Coverage of physical health dimensions in ZDF network (94.2%) and channel two of Iranian Television (72.3%) is higher than the other two networks. In evaluating health news across all themes, the two Iranian networks follow a similar pattern, but the patterns of the two German networks are mostly not similar.

تبلیغات