آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۴

چکیده

این پژوهش با هدف تعیین نقش سواد رسانه ای و باورهای معرفت شناختی در پذیرش فناوری معلمان ابتدایی صورت بوده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه ی آماری این پژوهش، شامل کلیه ی معلمان دوره ی اول و دوم ابتدایی شهر یزد در سال تحصیلی 1400-1399 که جمعاً 2982 آموزگار بوده است ؛ از مجموع این جامعه ی آماری با استفاده از فرمول کوکران تعداد 353 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری پرسشنامه ی پذیرش فناوری دیویس (1986) با پایایی 76/0، سواد رسانه ای پاتر(2010) و پایایی 81/0 و باورهای معرفت شناختی شومر (1992) با پایایی 76/0 بودند. روایی هر سه ابزار توسط محققان تایید شده بود. تحلیل داده های پژوهش با بهره گیری از روش های تحلیل همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه انجام شدند. یافته های پژوهش نشان داد بین سواد رسانه ای و باورهای معرفت شناختی معلمان با پذیرش فناوری آنها همبستگی مثبت و معنی داری وجود دارد. در واقع هر چه قدر معلمان دوره ی ابتدایی از سواد رسانه ای و باورهای معرفت شناسی بالاتری بهره مند باشند، به همان میزان از پذیرش فناوری بالاتری برخوردار هستند. نتایج این پژوهش می تواند به طور مستقیم بر پذیرش دوره های آموزشی آنلاین آینده تأثیر بگذارد و طراحان دوره های مجازی قادرند به شکل مطلوبی از آن بهره مند شوند.

Investigating the Relationship between Media Literacy and Epistemological Beliefs with Technology Acceptance of Primary School Teachers in Yazd

The aim of this study was to determine the role of media literacy and epistemological beliefs in technology acceptance of primary school teachers. The research method is descriptive and correlational. The statistical population of this study includes all teachers of the first and second grades of primary school in Yazd in the academic year 2020-2021, who were totally 2982 teachers; Out of this statistical population, 353 people were selected as the research sample using Cochran's formula by available sampling method. The research data collection tools consisted of three questionnaires: Davis Technology Acceptance, Potter Media Literacy and Schumer's Epistemological Beliefs. Data analysis was performed using Pearson correlation analysis, multiple regression. The findings showed that there is a positive and significant correlation between media literacy and teachers' epistemological beliefs with their technology acceptance and also 25.8% of the variance of technology acceptance by media literacy and epistemological beliefs has been predicted. In fact, the more primary school teachers enjoy media literacy and epistemological beliefs, the higher the technology acceptance. The results of this research can directly affect the acceptance of future online training courses and virtual course designers can benefit from it in a desirable way.

تبلیغات