آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۱

چکیده

هدف از این پژوهش طراحی الگوی مدیریت عملکرد در دفتر تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی وزارت آموزش و پرورش بود. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی، از نظر ماهیت توصیفی پیمایشی و از نظر داده ها به صورت آمیخته ( از نوع اکتشافی متوالی) بود. برای انجام تحقیق سه گام اساسی صورت پذیرفت:1- انجام مصاحبه های عمیق با مدیران و کارشناسان برای احصای عوامل و معیارهای ارزیابی عملکرد؛ 2- سطح بندی عوامل با استفاده از الگوی ISM (مدلسازی ساختاری تفسیری) و 3- وزن دهی به عامل ها با استفاده از روش AHP در گروه کانونی. نتایج این پژوهش نشان داد توسعه نظام مالی ( 150امتیاز) ،استانداردسازی و توسعه فضا و تجهیزات ورزشی (200امتیاز)، نیروی انسانی ( 160امتیاز)، مشارکت و تعاملات درون و برون سازمانی (50امتیاز)، توسعه تحقیق و توسعه (40امتیاز) و توسعه نظام داوطلبی (40امتیاز) دروندادهای نظام مدیریت عملکرد را تشکیل می دهند. همچنین توسعه برنامه درسی تربیت بدنی (140 امتیاز) و اشاعه فعالیت های مکمل (120 امتیاز) به عنوان فرایندها و رشد و توسعه تربیت بدنی (40 امتیاز) و توسعه و ترویج سبک زندگی فعال (60امتیاز) بروندادهای الگوی پژوهش را نشان می دهند. در الگوی ارائه شده 31معیار ارزیابی نیز ارائه شده که می تواند برنامه عملیاتی نظام مدیریت عملکرد دفتر تربیت بدنی را تسهیل کند.

Designing a performance management model for the Office of Physical Education and Sports Activities

The purpose of this study was to designing a performance management model for the Office of Physical Education and Sport Activities of Education Ministry. The research method was applied in terms of purpose, descriptive-survey and mixed (sequential exploratory). Three basic steps were performed to conduct the research: 1- In-depth interviews with managers and experts to enumerating of the factors and criteria of performance evaluation. 2- Leveling the factors using ISM model (interpretive structural modeling) and 3- Weighing the factors using AHP method in the focus group. The results of this study showed the development of the financial system (150 points), standardization and development of space and sports equipment (200 points), human resources (160 points), participation and interactions of inside and outside the organization (50 points), Research and development (40 points) and system development of volunteer (40 points) were the input of the performance management system. Development of physical education curriculum (140 points) and dissemination of extra curriculum activities (120 points) as processes and growth and development of physical education (40 points) and development and promotion of active lifestyle (60 points) were outputs of the research model. In the proposed model, 31 evaluation criteria are also presented that can facilitate the operational plan of the performance management system of the physical education office.

تبلیغات