نقش هوش اجتماعی در ارتباط بین نظام ارزشی و تفکر جنایی (موردمطالعه: نوجوانان خانواده های تحت پوشش نهادهای حمایتی) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
زمینه و هدف: بسیاری از رفتارهای هنجارشکنی که در نوجوانان بروز می کند، ریشه در باورهای نادرست و تفکر جنایی آن ها دارد؛ بنابراین با بررسی عوامل مؤثر بر تفکر جنایی، می توان در جهت کاهش این رفتارها کوشید. هدف پژوهش حاضر دستیابی به میزان نقش میانجی هوش اجتماعی در ارتباط بین نظام ارزشی و تفکر جنایی بود. روش: این پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی و ازنظر روش، توصیفی از نوع همبستگی و مدل یابی معادلات ساختاری بود؛ جامعه آماری شامل همه دانش آموزان دختر و پسر متوسطه دوره دوم خانواده های تحت پوشش نهادهای حمایتی (کمیته امداد و بهزیستی) بود که در سال تحصیلی 98-97 در شهرستان قلعه گنج مشغول به تحصیل بودند؛ ازاین بین 319 نفر به صورت نمونه گیری در دسترس برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسش نامه های تفکر جنایی، هوش اجتماعی ترومسو و نظام ارزشی شوارتز جمع آوری و با استفاده از روش تحلیل معادلات ساختاری با کمک نسخه 24 نرم افزار AMOS و SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که نظام ارزش تأثیر مثبتی بر هوش اجتماعی (001/0>p، 48/0=β) شرکت کنندگان پژوهش داشته است. هوش اجتماعی (001/0>p، 69/0- =β) و نظام ارزشی (001/0>p، 47/0- =β) هر دو تأثیر منفی بر تفکر جنایی داشتند. همچنین شاخص های برازش نشان داد که مدل پیش فرض از برازش مناسب برخوردار است و هوش اجتماعی نقش میانجی را در ارتباط بین نظام ارزشی و تفکر جنایی ایفا می کند. نتیجه گیری: براساس یافته ها می توان نتیجه گرفت که هوش اجتماعی در کنار نظام ارزشی، عاملی مؤثر در کاهش تفکر جنایی است؛ بنابراین با تقویت نظام ارزشی و هوش اجتماعی نوجوان با استفاده از برنامه های فرهنگی و تربیتی که توسط نهادهای حمایتی برگزار می شود، می توان از بروز تفکر جنایی و درنتیجهThe Role of Social Intelligence in the Relationship between Value System and Criminal Thinking (Case Study: Teenagers from Families Covered by Support Institutions)
Background and objectives: Many of the norm-breaking behaviors that occur in teenagers are rooted in their false beliefs and criminal thinking; therefore, by examining the factors affecting criminal thinking, we can try to reduce these behaviors. The aim of the present study was to find the mediating role of social intelligence in the relationship between value system and criminal thinking. Method: In terms of its objectives this study is of an applied research type and in terms of method, it is considered as a descriptive and correlational study and structural equations modeling. The statistical population included all high school boys and girls of the second grade of families covered by support institutions (Relief and Welfare Committee) who were studying in Qala Ganj city in the academic year of 1997-1998. Among these, 319 individuals were selected to participate in the research through convenient sampling. The data were collected using criminal thinking questionnaires, Tromsø social intelligence and Schwartz's value system and were analyzed using the structural equation analysis method with the help of AMOS and SPSS software version 24. Findings: The research findings showed that the value system had a positive effect on the social intelligence (p<0.001, β=0.48) of the research participants. Both social intelligence (p < 0.001, β = -0.69) and value system (p < 0.001, β = -0.47) had a negative effect on criminal thinking. Also, the fit indices showed that the default model has a good fit and social intelligence plays a mediating role in the relationship between value system and criminal thinking. Results: Based on the findings, it can be concluded that social intelligence, along with the value system, is an effective factor in reducing criminal thinking. Therefore, by strengthening the value system and social intelligence of teenagers by using cultural and educational programs organized by support institutions, it is possible to prevent the emergence of criminal thinking and, as a result, the tendency to delinquent behavior in them.