آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۱

چکیده

امروزه جهانی شدن و رقابت پذیری ویژگی است که شهرها برای ادامه ی حیات به دنبال آن هستند. برند کردن مکان ها برای پیشبرد این هدف از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بعنوان ابزاری برای انتقال تصویر شهر و دستیابی به انواع اهداف توسعه شهری است. جهان و شهرها با سرعت بی سابقه ای تغییر می کنند و باید به این آگاهی دست یافت که در مورد آینده، همه چیز درباره تغییرات و عدم قطعیت هاست. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش تحقیق از نوع توصیفی-تحلیلی از نوع اکتشافی است. طلاعات مورد نیاز پژوهش از طریق مطالعات میدانی و اسنادی گردآوری شدند. در مطالعات میدانی از تکنیک دلفی در قالب گروه 30 نفره انجام شد. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل اثرات متقابل در نرم افزار میک مک و روش سناریونویسی GBN استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است از بین 64 عامل منتخب حدود 33 عامل کلیدی از نظر کارشناس ها بعنوان عوامل موثر انتخاب شدند که از بین آنها مدیریت مداوم و موثر، حکمرانی خوب، نقش شهر در اقتصاد ملی، ساختار قدرت و شیوه ارایه خدمات بعنوان پیشران های موثر بر برندینگ شهر قم محسوب می شوند. بررسی عدم قطعیت ها نیز نشان داد که افزایش یا کاهش نقش انجمن های شهری و سازمان های غیر رسمی و گروه های مبتنی بر اجنماع و جنبش های اجتماعی، گسترش یا عدم گسترش روابط سیاسی ایران با کشورهای دیگر و چگونگی تعامل ایران با فرایند جهانی شدن و افزایش یا کاهش کارکردهای فراملی شهر قم بعنوان سه عدم قطعیت با بالاترین اولویت برای شهر قم محسوب می شوند. در نهایت چهار سناریو برای آینده پیش روی کلانشهر قم ترسیم گردید.

Future Studies of Urban Branding Development in Qom Metropolis

Objective: Globalization and competitiveness have influenced metropolises to consider branding. Branding is a tool for conveying the city’s image and achieving various urban development goals. The world is changing rapidly. Uncertainty is one of its features that should be known. Foresight is necessary to prepare for these uncertainties and develop appropriately and flexibly. Methodology: This research is exploratory in terms of its practical purpose and in terms of the nature and method of descriptive-analytical research. The required information was collected through field studies and documents. In the field studies, a researcher-made questionnaire was a data collection tool. The mutual effects analysis method was used in Mic Mac software and the GBN scenario writing method to analyze the data. Results: The results of the research indicate that among the 64 selected factors, 33 key factors were selected as effective ones, which continuous and effective management, good governance, the city’s role in the national economy, power structure and service delivery methods as effective drivers for branding. The investigation of uncertainties also showed that the increase or decrease of the role of urban associations and informal organizations and community-based groups and social movements, the expansion or non-expansion of Iran's political relations with other countries, and how Iran interacts with the process of globalization. Conclusion: The increase or decrease of the transnational functions of Qom city are considered as three uncertainties with the highest priority for Qom city. Finally, four scenarios were drawn for the future of the Qom metropolis. Key words: Future Studies, Urban Branding, Urban Development, Competitiveness, Qom.

تبلیغات