تحلیل و بررسی آثار خوشنویسانه ارول آکیاواش در بستر فرهنگی ترکیه مدرن (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
رتبه: ب
آرشیو
چکیده
قرن 19 میلادی، شاهد فشار شدید آکادمی ها و سلطه آن ها بر نقاشی بوده است؛ از یک سو با آغاز نقاشی مدرن در جوامع غربی، امپرسیونیست ها تولید آثار هنری علیه آکادمی ها را آغاز کردند و از سوی دیگر به دنبال پیشرفت تکنولوژی - اختراع دوربین عکاسی و تأثیر سینما- ظهور جنبش ها و سبک های هنری یکی پس از دیگری، هنرمندان را به بررسی هنرهای سنتی و محلی سوق داد. علاوه بر این نفی آکادمیسم و توجه هنرمندان پیشرو غربی به میراث هنری اسلامی و شرقی به ویژه در زمینه خوشنویسی، هنرمندان مدرن ترکی را نیز بدین سمت هدایت می کرد. ارول آکیاواش در زمره این هنرمندان است که درکنار تجربه آموزه های غربی، از خطوط اسلامی در آثار خود بهره فراوان برده است با توجه به شرایط فرهنگی ترکیه چگونگی به کارگیری خوشنویسی در نقاشی ترکی از ویژگی های مهم آثار اوست که در این پژوهش به آن پرداخته شده است. هدف این تحقیق تبیین و بررسی آثار خوشنویسانه ارول آکیاواش در بستر فرهنگی ترکیه مدرن است و با استفاده از روش تاریخی-توصیفی و تحلیلی با رجوع به آثار، زندگی هنرمند و نظریات هنرمندان و منتقدان هنری ترک به دنبال درک ارتباط آثار خوشنویسانه ارول آکیاواش با بستر فرهنگی ترکیه مدرن است. نمونه های مورد مطالعه آثار خوشنویسانه منتشرشده در کتاب ها و کاتالوگ هاست که به شیوه هدفمند انتخاب شده اند. شیوه گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و اسنادی است. پس از واکاوی آثار مشخص شد با توجه به شرایط فرهنگی ترکیه مدرن و توجه به مؤلفه های فرهنگی و مذهبی، آکیاواش با بهره گیری از خوشنویسی به تدریج در دوره های آثارش، بیان اعتقادی و عرفانی را در قالب آثار خوشنویسانه به شکل کاملاً آشکار، نمایان ساخته است.An Analysis and Review of Erol Akyavaş‘s Calligraphic Works in the Cultural Context of Modern Turkey
Statement of the problem: The 19th century witnessed the intense pressure of the academies and their dominance over paintings. In addition, with the beginning of modern painting in Western societies, the impressionists started producing works of art against the academies. This was reinforced by the advancement of technology - the invention of the photographic camera and the influence of cinema. With the emergence of art movements and styles, one after the other, artists were encouraged to investigate traditional and local arts. Moreover, the rejection of academicism and the attention of leading Western artists to Islamic and Eastern artistic heritage, especially in the field of calligraphy, encouraged modern Turkish artists to take this path. Erol Akyavaş is among these artists who, along with the experience of western teachings, has made great use of Islamic lines in his works, considering the cultural conditions of Turkey. The way he used calligraphy in Turkish painting is one of the important features on which this research focuses. This study attempts to explain and examine the calligraphic works of Erol Akyavaş in the cultural context of modern Turkey. This research employs the historical-descriptive and analytical method and with reference to the works, the artist’s life, and the views of Turkish artists and art critics, seeks to understand Erol Akyavaş’s calligraphic works in the cultural context of modern Turkey. The studied examples were calligraphic works published in books and catalogs, which were selected purposefully. The methods of data collection were library and documentary. Analysis of the data in the cultural conditions of modern Turkey shows that Akayavaş expressed his belief and mysticism clearly visible in the form of calligraphic works by highlighting his cultural and religious components.