آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۰

چکیده

توجه به انواع و مراتب عقل، به عنوان ابزار شناخت در فلسفه و عرفان از قرن ها پیش مطرح بوده است. در این میان مولانا نیز بر جایگاه و اهمّیت عقل و تمایز انواع آن تأکید داشته است. با دقت در مثنوی می توان دریافت که عقل جزوی و کلّی، شباهت های قابل تأمّلی با تفکّر اوّلیه و ثانویه ،که گابریل مارسل، فیلسوف فرانسوی مطرح کرده است، دارند. مارسل دو سنخ تفکّر را از هم متمایز می کند؛ یکی تفکّر اوّلیه که ناظر به مسائل است و دیگری تفکّر ثانویه که ناظر به رازهاست. پژوهش حاضر به شیوه تحلیلی-مقایسه ای انجام شده و نتایج به دست آمده حاکی از آن است که مولانا و مارسل از دو دریچه متفاوت یعنی اولی عرفانی و دومی فلسفی، دریافته اند که حقایق ماورائی را از طریق تجربه و شهود واز طریق مواجهه می توان دریافت که در نهایت با معرفتی حیرت زا کشف می شوند. همچنین تقسیمات دو سنخی برای معرفت، آثار و نتایج اخلاقی دارد که البته هدف مارسل،کارکردهای اخلاقی و معنوی آنها مورد نظر بوده، ولی هدف مولانا رسیدن و پیوستن به حقیقت و اصل وجود است و عمل اخلاقی در مسیر معرفت به امور ماورائی، وسیله ای برای نیل به این حقیقت است. مولانا و مارسل در این تقسیم بندی ها، فلاسفه را به جهت استفاده از ابزار مادی درفهم امور ماورائی، مورد نقد قرار داده اند؛ با این حال در مورد امور ماورائی مولانا معتقد است، مسیر طریقت باید به مدد یک پیر واصل طی شود اما چنین مسئله ای در تفکر مارسل که فیلسوف است، مشاهده نمی شود.

Comparison of the Relation of Partial and General Intellect from Rumi's Viewpoint to Primary and Secondary reflection from Gabriel Marcel's Viewpoint

Attention to the types and levels of intellect as different tools of cognition in philosophy and mysticism has been proposed for centuries. In the meantime, Rumi has emphasized the position and importance of intellect and the distinction of its types. Carefully in Masnavi it can be seen that the partial and general intellect bears a striking resemblance to the primary and secondary reflection proposed by the French philosopher Gabriel Marcel. The present study has been done in a descriptive-comparative manner and the And the results show that Rumi and Marcel, through two different perspectives, the first mystical and the second philosophical, have realized that transcendental truths can be obtained through experience and intuition, and these issues are not solvable issues; They have to be confronted and they are ultimately astonishing. There are also two types of divisions for knowledge, moral effects and results, which of course Marcel's goal is the same moral and spiritual functions, but for Rumi the goal is to reach and join the truth, and moral action in the path of knowledge to the transcendent is a means to achieve this truth. Is. In these divisions, Rumi and Marcel criticize philosophers for their use of material means to understand the transcendental; However, regarding the transcendental affairs, Rumi believes that in the path of the path, one should resort to an old man to reach knowledge; But such a problem is not found in the thought of Marcel, the philosopher.

تبلیغات