هدف این تحقیق بررسی تناسب کتابهای روزشی با انتظارات مخاطبان و نقش عناصر آمیختة بازاریابی در روند بازاریابی کتابهای ورزشی است. روش تحقیق توصیفی – پیمایشی است که به شکل میدانی انجام گرفت. ابزار سنجش تحقیق سه پرسشنامة محققساخته بود که پس از اطمینان از روایی و پایایی، مورد استفاده قرار گرفتند. فرضیههای تحقیق با استفاده از آزمون مستقل بررسی شد. جامعة آماری تحقیق عبارت بود از 15 ناشر کتابهای ورزشی، 25 فروشندة کتابهای ورزشی، و تعداد نامشخص مشتریان کتابهای ورزشی مراجعهکننده به بخش فروش کتابهای ورزشی نمایشگاه کتاب. در مورد ناشران و فروشندگان کتابهای ورزشی بهعلت محدود بودن تعداد افراد جامعه، نمونهگیری انجام نگرفت تمام افراد جامعه در پژوهش بررسی شدند. اما در مورد جامعة مشتریان کتابهای ورزشی که به بخش کتابهای ورزشی نمایشگاه مراجعه میکردند، آمار دقیقی در دست نبود. بنابراین باتوجه به آخرین سطح جدول مورگان 384 نفر بهعنوان نمونة تحقیق تعیین شد که در مجموع اطلاعات 274 پرسشنامه قابل بهرهبرداری بود. یافتههای تحقیق گویای ارزیابی مطلوب کیفیت کتابهای ورزشی در بین ناشران بیش از مشتریان و کتابفروشیها بود. درحالی که از نظر مشتریان کتابهای ورزشی ویژگیهای مطلوبی نداشتند. همچنین کتابفروشیها نیز بیش از مشتریان به مطلوبیت کیفیت کتابهای ورزشی اذعان داشتند. اما مشتریان از کیفیت کتابهای ورزشی رضایت نداشتند. در مورد طرح کتابهای ورزشی نیز ناشران بیش از کتابفروشیها و مشتریان اعتقاد داشتند که طرح و ویژگی کتابهای ورزشی مطلوب است. همچنین بررسی عناصر پنجگانة آمیختة بازاریابی گویای اهمیت عامل محصول، روابط عمومی و قیمت از نظر مخاطبان در روند بازاریابی کتابهای ورزشی بود.