مطالب
نمایش ۱ تا ۲۰ مورد از کل ۱٬۲۶۸ مورد.
از نهج البلاغه اول تا نهج البلاغه دوم
منبع:
آیینه پژوهش ۱۳۷۰ شماره ۷
حوزه های تخصصی:
معرفی دو شرح نهج البلاغه منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغه و معارج نهج البلاغه
آشنایی با نهج البلاغه: عظمت و جامعیت نهج البلاغه
حوزه های تخصصی:
زیباشناسی نهج البلاغه
نهج البلاغه(3)
حوزه های تخصصی:
ساختار نهج البلاغه(مقاله ترویجی حوزه)
حوزه های تخصصی:
شناخت دقیق نهج البلاغه، در فهم کلام امیرمؤمنان تاثیری شگرف دارد. اگرچه تاکنون در معرفی این اثر جاودانه، تلاش های ستودنی به ثمر رسیده است، اما شناخت ساختار و نحوه طراحی نهج البلاغه، و چگونگی گزارش سید رضی، بر بهره مندی ما میافزاید. شناخت شیوه گزارشی سیدرضی، مانند استفاده از تقطیعات، عناوین رسا و توضیحات او، افزون بر آن که زیبایی ها و کاستی های روش وی را نشان می دهد، در پاسخ گویی به شبهاتی که پیرامون این کتاب مطرح شده است، نیز مؤثر خواهد بود.
بلاغت نهج البلاغه
حوزه های تخصصی:
شناخت نهج البلاغه
حوزه های تخصصی:
مسدرکی بر نهج البلاغه در میان نسخه های خطی نهج البلاغه
حوزه های تخصصی:
قرآن در نهج البلاغه
منبع:
کوثر ۱۳۸۶ شماره ۲۶
حوزه های تخصصی:
قرآن در نهج البلاغه
حوزه های تخصصی:
انسان کامل قرآن مجسم و تکوینی است و هموست که میتواند حقیقت قرآن را به صورت کامل معرفی کند. معصومان و یکی از آنان امیرالمؤمنین (ع) انسانهای کاملند. بنابراین امام علی (ع) سزوارترین فرد برای معرفی قرآن کریم است. در نهج البلاغه قرآن به عنوان کتابی توصیف شده که گویای نظام فاعلی و غایی جهان است. بر این اساس جهان تجلّی عینی خداست، همان طور که معرفت خدا تجلّی علمی خداست.غایت تجلّی خدا ذات اوست. از دیدگاه نهج البلاغه در تبیین قرآن باید به برخی نکات توجه کرد، از جمله: قرآن همچون جهان که قرآن تکوینی است، در عین سکوت، دارای نطق و بیان میباشد؛ اما شرط شنیدن این بیان، تفکر در قرآن و جهان و طرح درست پرسش با معیارهای اصلی نظام عینی و علمی است. روش درست تفسیر قرآن، تفسیر قرآن به قرآن است؛ امّا چون خود قرآن انسانها را به خاندان عصمت و طهارت ارجاع میدهد، رجوع به سنّت معصومان مکمل تفسیر قرآن خواهد بود.
ترادف در نهج البلاغه
حوزه های تخصصی:
منابع ومستندات نهج البلاغه
حوزه های تخصصی:
شعروخطابه ،در جزیرة العرب در روزگاران جاهلیت ،دو هنر برجسته ی اعراب بود .ظهوراسلام سرآغاز وعاملی ژرف درتحول سخنوری به شمار می رود،زیرا رسول خدا ‹ص›خطابه راوسیله ی تبلیغ دین قرار داد امام علی بن ابی طالب ‹ع›در سخنوری وهنر فصاحت وبلاغت از موهبتی بی مانند برخوردار بود .در نیمه ی نخست سده ی نخستین اسلامی ،سخنوری به اوج تکامل رسید .سخنان امیرالمؤمنین درطول تاریخ همیشه مورد توجه سخن شناسان ودانشمندان بوده بیشتر کتاب های ادبی وعلمی وحدیثی وتاریخی سخنان وی را زینت بخش خودمی ساختند تا اینکه درقرن چهارم که دوران زرین فرهنگ اسلامی نامیده شده است ،سخن شناس وشاعر ودانشمندی فرهیخته به نام سید رضی گزیده ای ازخطابه ها ،کلام ها ،وصیت ها،نامه ها ، بخش نامه ها وکلمات قصار امیرالمؤمنین را درکتابی گرد آورد وآن رانهج البلاغه نامید . چون سید رضی قصد تالیف کتابی در موضوع حدیث یا فقه یا کلام ودیگر علوم اسلامی نداشت منابع ومستندات سخنان امیرالمؤمنین را –جز در 17 مورد-یادآوری نکرده است وهمین اور باعث ایجاد شک وشبهه هایی در صحت انتساب این سخنان به امیرالمؤمنین گردیده است، وحال آنکه با تحقیق در منابع موجود پیش از تالیف نهج البلاغه می توان بخش بزرگی ازآن سخنان را درآن منابع یافت
قرآن در نهج البلاغه
آشنایی با نهج البلاغه
حوزه های تخصصی:
عرفان در نهج البلاغه
حوزه های تخصصی:
درسهایی از نهج البلاغه
درسهایی از نهج البلاغه
حوزه های تخصصی:
درسهایی از نهج البلاغه
حوزه های تخصصی: