پژوهش های کاربردی مدیریت بازار

پژوهش های کاربردی مدیریت بازار

پژوهش های کاربردی مدیریت بازار سال 10 پاییز 1403 شماره 36

مقالات

۱.

بررسی و تحلیل نظام مند پژوهش های انجام شده در حوزه هوش مصنوعی در بازاریابی

نویسنده:

کلید واژه ها: هوش مصنوعی تکنولوژی بازاریابی تحلیل نظام مند روش پریزما

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۲ تعداد دانلود : ۹
در سال های اخیر، تحولات شگرفی در موضوع هوش مصنوعی و کاربرد آن در بازاریابی به وجود آمده است. بااین وجود، همچنان مسائلی مبهم و ناشناخته در روند فعلی وجود دارد (میکالف ، 2021). لذا پژوهش حاضر باهدف بررسی و تحلیل نظام مند و سیستماتیک مقالات و پژوهش هایی که در موضوع هوش مصنوعی در بازاریابی عملی نموده اند، تدوین شده است. این پژوهش از نوع مروری بوده که در بازه سال های ۲۰۱۵ الی ۲۰۲۴ میلادی با رویکرد انتخاب مهم ترین و معتبرترین مقالات و تحقیقات علمی و کاربردی داخلی و خارجی، انجام شده است. پژوهش حاضر از لحاظ کمی و کیفی، در نوع خود بی سابقه است، چرا که باتوجه به تنوع و گستردگی مقالات و پژوهش های انتشاریافته، جای خالی پژوهش نظام مند کنونی کاملاً محسوس بوده و پژوهشگران با کمک از این پژوهش ازیک طرف می توانند آخرین تلاش ها و اقدامات پژوهشی صورت گرفته در حوزه موردنظر را به صورت کاملاً دسته بندی شده و ساختاری موردمطالعه قرار داده و از طرف دیگر، شکاف های علمی را پر می کند و پیشنهادهای آتی در خصوص بازاریابی و هوش مصنوعی ارائه دهد. یافته های پژوهش نشان داد که کلیدواژه شبکه عصبی هوش مصنوعی و ربات های خدمات دهنده پربسامدترین واژه ها هستند. شبکه هم واژگانی شامل ۱۰ خوشه است و بیشتر مقالات مرتبط به ساختارهای پژوهشی است و هم چنین گستردگی مقالات خارجی نسبت به داخلی بیشتر است؛ و موضوع هوش مصنوعی در بازاریابی در کشور هند و بین پژوهشگران هندی در کشورهای دیگر پرطرفدارتر است.
۲.

بهبود صنعت گردشگری چگونه می تواند منجر به رونق اقتصادی شود؟

کلید واژه ها: صنعت گردشگری توسعه شهری رشد اقتصادی توسعه اقتصادی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۴ تعداد دانلود : ۸
رشد و توسعه اقتصادی بر اساس عوامل مختلفی نهادینه می شود. از جمله این موارد می توان به شاخص های فرهنگی، اقتصادی، جغرافیایی، امنیتی، رفاهی و گردشگری اشاره نمود. پژوهش حاضر به بررسی نقش صنعت گردشگری در رشد اقتصادی و یا در اصطلاح، رونق اقتصادی پرداخته است. نتایج این مطالعه نشان داد که ارتقاء شاخص های اقتصادی بسیار متاثر از صنعت گردشگری می باشد؛ البته این نکته نیز روشن شد که رشد اقتصادی نیز به تنهایی باعث تقویت و بهبود صنعت گردشگری می گردد و این چرخه، دائما به تقویت خود خواهد پرداخت تا در نهایت و به فرض حرکت مثبت سایر شاخص ها، منجر به توسعه اقتصادی شود.
۳.

تاثیر سرمایه فکری بر شاخص های ارزیابی عملکرد شرکت های دولتی و خصوصی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار

کلید واژه ها: سرمایه فکری اقتصاد دانش محور عملکرد شرکت های دولتی شرکت های خصوصی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۳ تعداد دانلود : ۳
این پژوهش به بررسی تاثیر سرمایه فکری بر شاخص های ارزیابی عملکرد شرکت های دولتی و خصوصی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می پردازد. نتایج تحقیق بیانگر این است که رابطه معنادار و مثبتی بین سرمایه فکری و بازده سهام شرکت های خصوصی و رابطه مثبت معناداری بین سرمایه فکری و بازده سهام شرکت های دولتی داشته است. رابطه بین سرمایه فکری و بازده حقوق صاحبان سهام شرکت های دولتی و همین طور شرکت های خصوصی مثبت و معنادار می باشد. همچنین نتایج نشان داد که در شرکت های خصوصی و دولتی بین سرمایه فکری و ارزش افزوده خالص رابطه مثبت و معناداری وجود داشته است.
۴.

مطالعه نقش مدیریت نام تجاری در صادرات صنایع غذایی

نویسنده:

کلید واژه ها: نام تجاری مدیریت برند صادرات غیر نفتی صنایع غذایی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۰ تعداد دانلود : ۱۱
با توجه به جایگاه و اهمیت برند و برندسازی در بازارهای بین المللی و فراملی و ایجاد قدرت رقابتی ناشی از برندسازی و همچنین نقش توسعه صادرات در اقتصاد کشورها، در این مقاله به بررسی نقش برند در توسعه صادرات پرداخته شده است. در اینجا به مفهوم برند، چگونگی شکل گیری، نقش و اهمیت آن در تقاضا برای کالاهای مختلف پرداخته شده و وضعیت برند و برندسازی کالاهای صادراتی ایران مورد بررسی قرار گرفته است. نتیجه ای که از این بررسی ها حاصل شده است اینست که ما در برند و برندسازی بخصوص برای کالاهای صادراتی بسیار کم کار کرده ایم و شاید بهتر باشد قبول کنیم که کاری انجام نشده است و یک عزم ملی و همه جانبه برای حضور هرچه قوی تر در بازارهای بین المللی لازم و ضروری می باشد.
۵.

تاثیر برنامه ریزی کسب و کار در راهبرد استراتژیک اهداف سازمانی

نویسنده:

کلید واژه ها: استراتژی های مدیریت برنامه ریزی کسب و کار طرح های کسب و کار همسویی سازمان برنامه ریزی استراتژیک

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۹ تعداد دانلود : ۱۰
این مقاله به بررسی اثرات برنامه ریزی در کسب و کارها با توجه به رویکرد استراتژیک آنها دارد. برنامه ریزی کسب و کار را می توان یک چهارچوب ساختار یافته درنظر گرفت که در سایه آن، جهت گیری استراتژیک سازمان مشخص شده و سبب یکپارچگی در سراسر سازمان می شود. یکی از کلیدی ترین تاثیرات برنامه ریزی کسب و کار بر یک سازمان، تقویت همسویی اجزای یک سازمان به شکلی اثربخش است. روند برنامه ریزی کسب و کارها اکنون شامل استفاده از ابزارهای تحلیل داده و هوش تجاری برای جمع آوری، تجزیه و تحلیل این داده هاست. برنامه ریزی مبتنی بر داده به سازمان ها کمک می کند تا فرصت ها را شناسایی کرده، روندهای بازار را پیش بینی کنند و در نهایت استراتژی ها را در جهت دستیابی به نتایج بهتر، بهینه سازی کنند.
۶.

بررسی دقیق روندها بازاریابی سال 2024: بینش هایی در راستای شکوفایی نبوغ ها

نویسنده:

کلید واژه ها: روندهای بازاریابی حوزه های بازاریابی گرایش های رسانه های اجتماعی محتوای بازاریابی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۶ تعداد دانلود : ۴
بازاریابی در سال 2024 با رشد بی سابقه ای در زمینه فناوری های نوآورانه مانند هوش مصنوعی مولد، یادگیری ماشینی و واقعیت افزوده روبرو است. این فناوری ها به شرکت ها کمک می کنند تا با بهره گیری از این ابزارها، تجربه مشتری را بهبود بخشیده و تعاملات برندها را کارآمدتر کنند. علاوه بر این، مفهوم پایداری و تعامل برند با مشتری، استانداردهای جدیدی برای استراتژی های بازاریابی ایجاد کرده است. بسیاری از گزارش های معتبر بازاریابی تمرکز خود را بر تحلیل فناوری های نوین و تأثیر آن ها بر صنایع مختلف گذاشته اند. با این حال، تعداد محدودی از آن ها راهکارهای عملی برای شرکت های مختلف ارائه می دهند. این مقاله تلاش دارد تا گزارش های مهم در حوزه بازاریابی را بررسی و مقایسه کند و بینش های استراتژیک برای کارآفرینان و مدیران بازاریابی ارائه دهد. هدف اصلی، کمک به برنامه ریزی های آینده و بهره گیری از فرصت های موجود برای رشد کسب وکارهاست.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۶