مدیریت نوآفرینی

مدیریت نوآفرینی

مدیریت نوآفرینی سال دوم بهار 1401 شماره 1 (پیاپی 2)

مقالات

۱.

کاربست راهبرد ابعاد مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی و توانمندسازی کارکنان

تعداد بازدید : 667 تعداد دانلود : 41
مطالعه ی حاضر در راستای تأثیر کاربست راهبرد ابعاد مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی و توانمندسازی کارکنان شرکت آب جنوب شرق خوزستان صورت گرفته است. این پژوهش ازلحاظ نحوه ی گردآوری داده ها توصیفی-پیمایشی و ازنظر هدف کاربردی است ابزار گردآوری آوری اطلاعات سه پرسشنامه که شامل: پرسشنامه مدیریت دانش بر اساس نظریه ی نوناکا (۱۹۹۵)، پرسشنامه نوآوری سازمانی جیمنز و همکاران (2008) و پرسشنامه توانمندسازی کارکنان اسپریتزر (۱۹۹5) بود روایی پرسشنامه از طریق اعتبار محتوا و با ارائه به اساتید صاحب نظر موردبررسی قرار گرفت، پایایی پرسشنامه از طریق آزمون آلفای کرون باخ، بررسی و نتایج حاصل (79/0، 84/0، 76/0) حاکی از قابلیت اعتماد این ابزار است. جامعه آماری این پژوهش به صورت سرشماری و متشکل از کلیه کارشناسان و مدیران شرکت آب جنوب شرق خوزستان (244 نفر) در سال 1400 است. در این پژوهش، داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS در بخش توصیفی و استنباطی تحلیل و با استفاده ازآزمون های همبستگی پیرسون، آزمون تحلیل مسیر و معادلات ساختاری به بررسی فرضیه های پژوهش پرداخته شد. با استفاده از نرم افزار LISREL مدل پژوهش ترسیم شد.یافته های پژوهش نشان داد که بین ابعاد مدیریت دانش با نوآوری سازمانی و توانمندسازی کارکنان رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد (P≤0/05). نتایج پژوهش تأثیر نوآوری سازمانی بر توانمندسازی کارکنان را نیز تائید کرد (P≤0/05). همچنین مشخص گردید نوآوری سازمانی بین ابعاد مدیریت دانش و توانمندسازی کارکنان نقش واسطه گری ایفا می کند. کلیدواژه ها: ابعاد مدیریت دانش، نوآوری سازمانی، توانمندسازی کارکنان، شرکت آب جنوب شرق خوزستان
۲.

مدیریت ریسک پیاده سازی مفهوم "ساختمان با کربن صفر" بعنوان نسل جدید سازگاری با محیط زیست در صنعت ساختمان

تعداد بازدید : 189 تعداد دانلود : 416
امروزه ساختمان های بدون کربن، به یکی از موضوعات داغ پژوهشی با هدف کاهش مصرف انرژی های فسیلی و کاهش انتشار گاز های گلخانه ای در صنعت ساختمان سازی تبدیل شده است. ساختمانِ کربن صفر می تواند نمودی از کربن زدایی باشد، بدین صورت که انرژی تجدید پذیر در داخل کارگاه تولید شده و به اندازه مصرف وارد شبکه می گردد. ساختمانِ با کربن صفر یعنی اینکه ساختمان به اندازه کافی انرژی تجدید پذیر تولید می کند تا هم نیاز سالیانه اش را بر طرف سازد و هم آن مقدار کربنی که در فرآیند ساخت منتشر شده را جبران نماید. به همین منظور، در این مطالعه به بررسی ریسکها و محدودیت های پیش روی سیاست-گذاری برای ساختمان های با کربن صفر پرداخته می شود. ابتدا با استفاده از روشهای تصمیم گیری چند معیاره شامل واسپاس، تاپسیس و رتبه بندی میانگین ریسک های پیاده سازی سیاست های ساختمان های کربن صفر شناسایی و ارزیابی شده و در ادامه، پیشنهاداتی به منظور توسعه و ارتقای ساختمان های با کربن صفر ارائه می گردد. یافته های این پژوهش می تواند به عنوان یک راهنما برای دولت ها مورد استفاده قرار گیرد. این یافته ها به سیاست گذاری و تدوین آیین نامه های ساختمانی موثرتر و کارآمدتر در حوزه ساختمان سازیِ تقریبا با کربنِ صفر کمک می کند، که هدف آن کاهش انتشار کربن در صنعت ساختمان است. با توجه به رشد سریع شهرنشینی و بهبود استانداردهای زندگی، انتظار می رود که در آینده نزدیک مصرف انرژی و انتشار آلاینده های کربنی افزایش یابد.
۳.

بررسی رابطه بین مدیریت دانش با توانمندسازی روانشناختی کارکنان با میانجی گری یادگیری سازمانی

تعداد بازدید : 782 تعداد دانلود : 735
هدف از این تحقیق، بررسی رابطه بین مدیریت دانش با توانمندسازی روانشناختی کارکنان با میانجی گری یادگیری سازمانی در کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس بود. این تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق، تمامی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس به تعداد 114نفر بود، که از این تعداد 93 نفر به عنوان نمونه با محقق همکاری کردند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه های استاندارد مدیریت دانش( شرون لاسون ،2003)، توانمندسازی روانشناختی(اسپریتزر ،1995) و یادگیری سازمانی( نیفه،2001) بود. برای توصیف داده ها از روش های آمار توصیفی و برای تجزیه استنباطی داده ها از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون،رگرسیون و معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که بین مدیریت دانش و یادگیری سازمانی و مولفه های آن با توانمندسازهای روانشناختی آزمودنی رابطه ی معناداری وجود ندارد. ولی بین مدیریت دانش و مولفه های آن با یادگیری سازمانی آزمودنی ها رابطه ی معناداری وجود دارد. همچنین، نتایج تحقیق نشان داد که بین مدیریت دانش با متغیر توانمندسازهای روانشناختی از طریق یادگیری سازمانی آزمودنی رابطه ی معناداری وجود نداشت.بنابراین پیشنهاد می شود که مدیران این سازمان ورزشی به منظور توانمندسازی روانشناختی کارکنان خود، شایسته است که توجه ویژه ای به متغیر های مدیریت دانش و یادگیری سازمانی داشته باشند.
۴.

تأثیر مدیریت دانش مشتری و نوآوری بر عملکرد مالی سازمان

تعداد بازدید : 537 تعداد دانلود : 473
این پژوهش به دنبال اندازه گیری اثر مدیریت دانش مشتری و نوآوری بر عملکرد مالی سازمان با نقش میانجی متغیرهای سازمانی است. جامعه آماری پژوهش کلیه شعب بانک های دولتی شهرستان اهواز است که در سال 1400 تعداد کل آن ها 145 شعبه میباشد، روش نمونه گیری مورد استفاده در این تحقیق، نمونه گیری تصادفی ساده بوده و حجم نمونه مناسب تحقیق بر اساس فرمول کوکران 105 شعبه بدست آمده است. روش تحقیق به لحاظ جمع آوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی است و با استفاده از ابزار پرسشنامه مورد آزمون قرار گرفته است. مفاهیم اصلی مورد استفاده در مدل مدیریت دانش مشتری، نوآوری، متغیرهای سازمانی و عملکرد مالی سازمان می باشند. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، از آزمون های مدل سازی مسیری PLS با کمک نرم افزار SmartPLS-3/3 و Spss-24 به منظور بررسی ارتباط بین متغیرهای تحقیق استفاده شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که مدیریت دانش مشتری بر متغیرهای سازمانی اثر مثبت دارد و همچنین نوآوری بر متغیرهای سازمانی اثر مثبت دارد، از سوی دیگر مدیریت دانش مشتری بر عملکرد مالی سازمان اثر مثبت دارد، همینطور نوآوری بر عملکرد مالی سازمان اثر مثبت دارد و در نهایت متغیرهای سازمانی بر عملکرد مالی سازمان اثر مثبت دارد.
۵.

تاثیر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت بر نوآوری با تاکید بر ویژگی های هیئت مدیره به روش تحلیل عاملی(مطالعه موردی: شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران)

تعداد بازدید : 774 تعداد دانلود : 597
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت بر نوآوری با تاکید بر ویژگی های هیئت مدیره به روش تحلیل عاملی است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی بوده و از بعد روش شناسی همبستگی از نوع علّی (پس رویدادی) میباشد. جامعه آماری پژوهش شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به تعداد 536 شرکت بوده و با استفاده از روش نمونه گیری حذف سیستماتیک، 124 شرکت به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شده در دوره ی زمانی 8 ساله بین سال های 1392 تا 1399 مورد بررسی قرار گرفتند. روش مورد استفاده جهت جمع آوری اطلاعات، کتابخانه ای بوده و داده های مربوط برای اندازه گیری متغیرها از سایت کدال و صورتهای مالی شرکت ها جمع آوری شده و در اکسل محاسبات اولیه صورت گرفته سپس برای آزمون فرضیه های پژوهش از نرم افزار استاتا استفاده شده است. یافته های حاصل از پژوهش نشان می دهد که مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت بر نوآوری تاثیر دارد. همچنین، ویژگی های هیئت مدیره بر نوآوری تاثیر دارد. ویژگی های هیئت مدیره بر ارتباط بین مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت و نوآوری تاثیر دارد. یعنی ویژگی های هیئت مدیره، ارتباط مستقیم بین مسئولیت پذیری اجتماعی و نوآوری شرکت را تشدید می کند.
۶.

بررسی تاثیر جهت گیری کارآفرینی بر نوآفرینی سازمانی از طریق نقش میانجی چابکی استراتژیک در شرکتهای دانش بنیان

نویسنده:
تعداد بازدید : 859 تعداد دانلود : 162
پژوهش حاضر به بررسی تاثیر جهت گیری کارآفرینی بر نوآفرینی سازمانی شرکت از طریق نقش چابکی استراتژیک در شرکتهای دانش بنیان شهر تهران می پردازد.روش تحقیق مورد استفاده از نوع توصیفی، پیمایشی و همبستگی می باشد. همچنین جامعه آماری تحقیق حاضر شامل ، کلیه مدیران بخشهای مختلف شرکتهای دانش بنیان شهر تهران می باشند.حجم نمونه بااستفاده از فرمول کوکران 88 نفر تعیین گردید و روش نمونه گیری پژوهش حاضر تصادفی ساده می باشد. داده های تحقیق با روش کتابخانه ای و میدانی گردآوری شده و ابزار مورد استفاده پرسشنامه بوده است. روایی ابزار تحقیق با استفاده نظرجمعی از صاحب نظران و متخصصان مورد تایید قرار گرفت و پایایی تحقیق 0.895 تایید شد. داده ها نیز با بهره مندی از مدل معادلات ساختاری با نرم افزار SMARTPLS تحلیل شدند. نتایج حاکی از آن است که جهت گیری کارآفرینی بر نوآفرینی سازمانی و چابکی استراتژیک تاثیر معناداری داشته است. این در حالی است که تاثیر چابکی استراتژیک بر نوآفرینی سازمانی نیز معنادار بوده است. همچنین نتیجه فرضیه میانجی نشان میدهد متغیر چابکی استراتژیک رابطه ی بین متغیر جهت گیری کارآفرینی و نوآفرینی سازمانی را به طور معنی داری میانجی گری (افزایشی) میکند. در نتیجه فرضیه مورد نظر تایید می شود. واژگان کلیدی : جهت گیری کارآفرینی، نوآفرینی سازمانی، چابکی استراتژیک