مدیریت نوآفرینی

مدیریت نوآفرینی

مدیریت نوآفرینی سال دوم پاییز 1401 شماره 3 (پیاپی 4)

مقالات

۱.

اولویت بندی چالش های موجود در اثربخشی فرایند تحقیق و توسعه در شرکت های تأمین کننده تجهیزات فنی و ارتباطی سازمان صدا و سیما

تعداد بازدید : ۷۹ تعداد دانلود : ۷۵
یکی از عوامل حیاتی برای استمرار ارتباطات در رسانه های ارتباط جمعی زیر ساخت های فنی و فناورانه با قابلیت اعتماد بالا هستند.سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه به عنوان مهم ترین عامل پیشرفت فناوری و تقویت رقابت و نوآوری در این صنعت به شمار می رود، اما چالش های موجود در اثربخشی فرایند تحقیق و توسعه، ممکن است این روند را مختل سازد. هدف اصلی این تحقیق بررسی چالش های موجود در اثربخشی فرایند تحقیق و توسعه با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی در شرایط فازی، است. این تحقیق ،پژوهشی کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش مدیران ، متخصصان و کارشناسان ارشد شرکت های تأمین کننده تجهیزات فنی صدا و سیما بودند. برای گرداوری اطلاعات از دو پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و روایی و پایایی آنها مورد تایید قرار گرفت. 5 چالش اصلی شامل ؛ عوامل سازمانی، مدیریتی، تکنولوژیک، سرمایه انسانی و مالی و 14 چالش فرعی، شناسایی شد و با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی و نرم افزار PLS Smart معناداری همه چالش های اصلی و فرعی، تأیید گردید. سپس با استفاده ازFAHP میزان اهمیت چالش ها مشخص گردید. یافته های پژوهش نشان می دهد که ساختار سازمانی در بین چالش های اصلی و حمایت مدیریت ارشد، در بین چالش های فرعی به عنوان چالش های با اهمیت تر شناخته شده اند.لذا پیشنهاد گردید مدیران با برنامه ریزی راهکارهای بروز و جدید به ایجاد ساختاری غیر متمرکز و منعطف در سازمان اقدام نمایند و حمایت مدیریت ارشد از تیم ها و همکاری بین واحدها می تواند تأثیر به سزایی بر اثربخشی فرایند تحقیق و توسعه داشته باشد.
۲.

بررسی تاثیر انضباط شغلی و جبران خدمات بر عملکرد کارکنان با نقش میانجی انگیزه کاری با رویکرد نوآوری شغلی (مورد مطالعه: کارکنان شهرداری منطقه 19 شهر تهران)

تعداد بازدید : ۸۶ تعداد دانلود : ۸۹
تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر انضباط شغلی و جبران خدمات بر عملکرد کارکنان با نقش میانجی انگیزه کاری (مورد مطالعه: کارکنان شهرداری منطقه 19 در شهر تهران) صورت گرفته است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت یا روش انجام توصیفی-پیمایشی است. جامعه و نمونه آماری تحقیق حاضر شامل مدیران، معاونان و کارشناسان ارشد شهرداری منطقه 19 در شهر تهران است، که تعداد جامعه آماری 85 نفر و بر اساس جدول مورگان حجم نمونه به تعداد 70 در نظر گرفته شده است. برای سنجش شاخص های انضباط شغلی، جبران خدمات، عملکرد کارکنان و انگیزه کاری از پرسشنامه مقاله ریانتو و همکاران (2020) با آلفای کرونباخ کل، 0.787 استفاده شده است. در سطح استنباطی، برای آزمون فرضیه ها، روش معادلات ساختاری (SEM) بکار گرفته شده و نرم افزارهای مورد استفاده در این پژوهش نیز SPSS و Pls می باشند. نتایج تحقیق حاکی از آن است که انضباط شغلی و جبران خدمات تأثیری معنادار بر عملکرد کارکنان با نقش میانجی انگیزه کاری دارد.
۳.

مطالعه کانون کنترل درونی با کارآفرینی سازمانی از طریق مدیریت سرمایه انسانی در کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس

تعداد بازدید : ۷۶ تعداد دانلود : ۶۰
هدف از این پژوهش، مطالعه کانون کنترل درونی با کارآفرینی سازمانی از طریق مدیریت سرمایه انسانی در کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس بود. پژوهش حاضر به لحاظ ماهیت و هدف، کاربردی و از لحاظ روش پژوهش، همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس به تعداد 114نفر بوده است و از روش سرشماری برای نمونه گیری استفاده شده است و در نهایت تعداد 90 پرسشنامه تکمیل و به عنوان نمونه در تحقیق مورد استفاده قرار گرفت. برای گردآوری اطلاعات آماری، از پرسشنامه های استاندارد کانون کنترل درونی (اسپکتور، 1988)، کارآفرینی سازمانی (مارگریت هیل، 2013) و مدیریت منابع انسانی (واین، 2010) استفاده شده است. روایی صوری هر سه پرسشنامه توسط استاد راهنما و سایر اساتید تأیید گردید و پایایی آن پس از اجرای آزمایشی بین 30 نفر از کارکنان به وسیله محاسبه آلفای کرونباخ برای سه پرسشنامه به ترتیب 821/0، 895/0 و 929/0 تعیین گردید. برای سنجش فرضیه ها از آزمون های همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون، معادلات ساختاری و تحلیل مسیر و نرم افزار های SPSS21 و PLS استفاده شد. یافته های آزمون همبستگی پیرسون نشان داده که بین کانون کنترل درونی با کارآفرینی سازمانی و مولفه های آن رابطه مثبت و معنادار؛ بین کانون کنترل درونی با مدیریت سرمایه انسانی و مولفه های آن رابطه مثبت و معنادار و بین متغیر بین مدیریت سرمایه انسانی و مولفه های آن با کارآفرینی سازمانی نیز رابطه مثبت و معنادار وجود داشته است. یافته های آزمون تحلیل رگرسیون نشان داده است که متغیر کانون کنترل درونی قابلیت پیش بینی کارآفرینی سازمانی و مدیریت سرمایه انسانی و مولفه های آنها و همچنین، مدیریت سرمایه انسانی و مولفه های آن قابلیت پیش بینی کارآفرینی سازمانی را دارند.
۴.

عوامل موثربر رضایت و انگیزه شغلی معلمان و نقش آن در میزان کاربست روش های نوین آموزش و پژوهشی در کلاس درس

تعداد بازدید : ۷۲ تعداد دانلود : ۷۴
سرمایه های انسانی مهمترین دارایی یک سازمان بوده و مدیریت اثربخش آن کلید موفقیت سازمان است. اگر سیاست ها و رویه های مربوط به کارکنان سازمان با همدیگر تطابق و سهم قابل ملاحظه ای در دستیابی به اهداف سازمان و برنامه های استراتژیک داشته باشند، دستیابی به موفقیت سازمانی محتمل تر استرضایت شغلی از مواردی است که در دوره حاضرمورد توجه بسیاری از سازمانها و شرکتها قرار گرفته است و وجود این اصل را به عنوان یکی از پایه های موفقیت هر مجموعه ای می داننداین تحقیق درباره عوامل موثربر رضایت و انگیزه شغلی معلمان و نفش آن در میزان کاربست روش های نوین آموزش و پژوهشی در کلاس درس در شهر جم می باشد.جامعه آماری تحقیق حاضررا کلیه مدیران. معاونان وکارشناسانمدارس شهرستان جم ، در رده های مختلف می باشد وبرای تعیین نمونه از جدول مورگان استفاده می کنیم در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل داده ها از تکنیکهای آماری و نرم افزار spss استفاده می شود این تحقیق از نوع پیمایشی و کاربردی می باشد. روش گردآوری اطلاعات بصورت میدانی می باشد. ابزار گردآوری اطلاعات بصورت پرسشنامه ای می باشد. در این تحقیق ابتدا شاخصها شناسایی شدند و فرضیات تحقیق بر اساس این شاخصها تدوین گردید. ودرنهایت با استفاده از تکنیکهای آماری تمامی فرضیات مطرح شده به اثبات رسیدند
۵.

ارزیابی اثرات تفکر استراتژیک و یادگیری سازمانی بر عملکرد بازاریابی شرکت (مطالعه موردی: شرکت لبنی کاله)

تعداد بازدید : ۱۰۰ تعداد دانلود : ۷۸
هدف از پژوهش، ارزیابی اثرات تفکر استراتژیک و یادگیری سازمانی بر عملکرد بازاریابی شرکت لبنی کاله در شهر تهران بوده است. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری داده ها، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، تمامی کارکنان بخش بازاریابی شرکت لبنی کاله می باشد. با استفاده از فرمول کرجسی مورگان تعداد 250 پرسش نامه توزیع و تعداد 210 عدد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نمونه گیری این پژوهش به روش غیرتصادفی از نوع در دسترس می باشد. پایایی پرسش نامه با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفته که به میزان 840/0 بوده است. روایی ابزار تحقیق نیز با انجام تکنیک تحلیل عاملی تأئیدی بررسی شده است. سپس داده ها با روش مدل یابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار LISREL مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از بررسی فرضیه های پژوهش حاکی از آن است که تفکر استراتژیک و یادگیری سازمانی بر عملکرد بازاریابی شرکت نقش داشته است. با استفاده از فرمول کرجسی مورگان تعداد 250 پرسش نامه توزیع و تعداد 210 عدد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نمونه گیری این پژوهش به روش غیرتصادفی از نوع در دسترس می باشد.پایایی پرسش نامه با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفته که به میزان 840/0 بوده است. روایی ابزار تحقیق نیز با انجام تکنیک تحلیل عاملی تأئیدی بررسی شده است. سپس داده ها با روش مدل یابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار LISREL مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از بررسی فرضیه های پژوهش حاکی از آن است که تفکر استراتژیک و یادگیری سازمانی بر عملکرد بازاریابی شرکت نقش داشته است.
۶.

حاکمیت شرکتی با رویکرد نظارت اثربخش بر واحد اعتبارات در بانک ملی

تعداد بازدید : ۱۱۳ تعداد دانلود : ۶۷
حاکمیت شرکتی، مبحث نسبتا جدیدی در سیستم بانکی کشورمان است که سیستمی تحول آفرین در نظام بانکداری محسوب می شود. نظام بانکداری ایران بر اساس شاخصهای مختلف اقتصادی و مالی و با وجود تلاش های پیوسته سیاستگزاران، دچار ناکارآمدی است. مانده بالای مطالبات غیرجاری، روی آوردن به بنگاه داری توسط بانکها، سهم قابل توجه داراییهای سمی (دارای ریسک بالا) در ترازنامه، اندک بودن نسبت کفایت سرمایه، پایین بودن درجه شفافیت نظام بانکی و تأمین نکردن سود واقعی سپرده گذاران، بخشی از ناکارآمدی های نظام بانکی کشور است. اساسا بانکها تاکنون نظارت اثربخشی که کاملا مطلوب باشد را بر تسهیلات اعطایی خود اعمال ننموده و این امر نشاندهنده این است که حاکمیت شرکتی در بانکها با شرایط مطلوب فاصله دارد. حاکمیت شرکتی در بخش اعتیارات، کمک شایان توجهی به نظارت اثربخش بر تسهیلات پرداختی می نماید، اما امروزه، یکی از مشکلات نظام بانکی، انحراف از مصرف صحیح تسهیلات اعطایی می باشد. پژوهش حاضر، با هدف طراحی مدل حاکمیت شرکتی برای نظارت اثربخش بر تسهیلات در بانک ملی ایران صورت گرفته است. پژوهش از نوع توسعه ای _ کاربردی است. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش، دوازده مدیر بخش اعتبارات بانک در سطح شهر تهران می باشند که به روش گلوله برفی تا رسیدن به حد اشباع نظری، مصاحبه نیمه ساختار یافته با آنان انجام شده است. در بخش کمی پژوهش، 186 تن مورد آزمون قرار گرفتند. یافته های این پژوهش، شامل 10 مضمون فراگیر ، 21 مضون سازماندهی شده و 50 مضمون فرعی است. ابعاد سرمایه انسانی و پایش و کنترل بیشترین و بعد عدالتجویی کمترین ضریب همبستگی را در مدل دارند. اجرای صحیح حاکمیت شرکتی در بانک ،نظارت اثربخشی را در بخش تسهیلات اعطایی اعمال می نماید.