مدیریت نوآفرینی

مدیریت نوآفرینی

مدیریت نوآفرینی سال دوم تابستان 1401 شماره 2 (پیاپی 3)

مقالات

۱.

بررسی تأثیرات عوامل رفتاری مختلف و دانش بیمه ای بر تصمیم گیری خرید بیمه عمر (مورد مطالعه: شرکت بیمه میهن)

تعداد بازدید : 695 تعداد دانلود : 403
هدف از این مطالعه بررسی تأثیرات عوامل رفتاری مختلف و دانش بیمه ای بر تصمیم گیری خرید بیمه عمر (مورد مطالعه: شرکت بیمه میهن) می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از حیث روش، توصیفی – تحلیلی از نوع علی با رویکرد پیمایشی است. جامعه آماری شامل مشتریان بیمه میهن شهر زنجان می باشد (5000N=). نمونه آماری به تعداد 365 نفر با استفاده از فرمول کوکران و به روش تصادفی ساده انتخاب شده است. گردآوری داده ها بر اساس پرسشنامه استاندارد و بومی سازی شده مدل لائورا و همکاران (2020) می باشد. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی صوری و تحلیل عاملی (0.734=KMO) و پایایی آن ها با گزارش ضریب آلفای کرونباخ کل (0.912) مورد تأیید قرار گرفت. در تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد که در تحلیل توصیفی و استنباطی از نرم افزارSPSS نسخه 19 استفاده شده است. نتایج پژوهش با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون نشان می دهد که طبق فرضیه های پژوهش، عوامل خاص رفتاری، عوامل کلی رفتاری و دانش بیمه ای بر خرید بیمه عمر تاثیرگذار می باشد. در پایان با توجه به نتایج پژوهش، پیشنهادهای کاربردی ارائه شده است.
۲.

نگاهی نوآورانه بر اثرسنجی اخلاق با توسعه اقتصادی در کشورهای اسکاندیناوی

نویسنده:
تعداد بازدید : 740 تعداد دانلود : 866
با ظهور علم اقتصاد در 1776 توسط آدام اسمیت و ارائه نظریه منفعت شخصی و حداکثر مطلوبیت چالش تیوریک بین مبانی علم اقتصاد و اخلاق تشدید شد و موافقان و مخالفان نظریات خود را بیان کردند. برای بررسی جعبه سیاه پارادوکس اقتصاد و اخلاق از آنجا که ارزیابی مدلینگ ارتباط بین اخلاق و توسعه تاکنون در کمتر تحقیقی انجام شده است، سعی شد در این مقاله جعبه سیاه این پارادوکس بررسی و تحلیل گردد و از روش شناسی علّی تحلیلی و مدل رگرسیون پنل دیتا (Panel Data) استفاده شد. همچنین برای سال های 2020-1995 از داده های شاخص توسعه انسانی (HDI) که همه سال محاسبه و رتبه بندی جهانی می گردد و نیز برای آمارهای مربوط به بی اخلاقی در جامعه از موسسه لگام (Legam) با زیر فصل قتل و سرقت طی سال های مذکور در کشورهای اسکاندیناوی بهره برداری گردید. نتیجه حاصله پس از تخمین مدل و آزمونهای همخطی و مانایی رابطه معنیدار و معکوس بین بیاخلاقی و ارتقا رتبه شاخص توسعه انسانی در این کشورها وجود دارد.
۳.

نوآوری در فرهنگ یادگیری سازمانی با رویکرد فرهنگ یادگیری زبانی: پارادایم اختراع مکرر چرخ در 2022

تعداد بازدید : 249 تعداد دانلود : 85
- امروزه سازمانها فارغ از اینکه فعالیت آنها درمقیاس خرد یا کلان بوده و یا وسعت فعالیتشان کوچک و یا وسیع باشد، همواره باید نوآوری را سرلوحهء فعالیتهای خود قرارداده تا مسیر تعالی سازمانی خود را در بازار رقابتی و پیچیدهء پیش روی خویش با موفقیت طی نمایند. به این منظور، سازمانها در جهت غنی سازی مهمترین عنصر تاثیرگذار که همانا نیروی انسانی میباشد اهتمام میورزند چراکه فرهنگ یادگیری سازمانی از اصول بنیادین در این خصوص میباشد. در این پژوهش، بر آن شدیم تا با تبیین نوآوری در فرهنگ یادگیری سازمانی ، رویکرد جدید و نوینی در این حوزه ارائه داده که این امر با تطبیق فرهنگ یادگیری سازمانی با فرهنگ یادگیری زبانی امکانپذیر مینمایاند. در فرهنگ یادگیری زبانی، افراد جامعه زبانی منحصرا در جهت انجام وظایف محوله در بالاترین سطح کیفی اقدام مینمایند بااین رویکرد که ضرورتی ندارد که افراد این فرهنگ به جزیئات سازندهء آن مباحث اشراف کامل داشته باشند. به بیان بهتر اینکه ضرورتی احساس نمیشود که همهء افراد در مقولهء یادگیری زبان، به نحوهء ساختن و ارائهء حروف الفبای زبانی ورود کنند و به بیان بهتر، افراد برای فراگیری زبان نیازی به اختراع سیستم آوایی جدیدی ندارند. فلذا اصطلاحی در زبان انگلیسی وجود دارد: نیاز نیست همهء استفاده کنندگان از چرخ ارابه، نحوه و مهارت فرآیند اختراع چرخ را تکرار کنند. این چنین رویکردی میتواند پارادایم نوینی در حوزهء مدیریت فرهنگ یادگیری سازمانی ارائه داده و تاثیر بسزایی در ارتقاء سطح تعالی سازمانی در دنیای مدرن، پیچیده وسریع امروز ایفا نماید.
۴.

مطالعه هوش سازمانی و سرمایه فکری با قابلیت های کارآفرینی

تعداد بازدید : 610 تعداد دانلود : 908
هدف از این تحقیق، مطالعه هوش سازمانی و سرمایه فکری با قابلیت های کارآفرینی در معلمان تربیت بدنی شهرستان های ممسنی و رستم بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت از نوع توصیفی و همبستگی و از نظر اجرا میدانی بود. جامعه آماری این تحقیق، تمامی معلمان تربیت بدنی شهرستان های ممسنی و رستم به تعداد 87نفر بود، که از این تعداد 76 نفر به عنوان نمونه با محقق همکاری کردند.ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه های استاندارد کارآفرینی سازمانی مارگریت هیل (2003)، هوش سازمانی آلبرشت (2003)و سرمایه فکری بونتیس (2002) بود. میزان روایی پرسشنامه ها مورد تایید متخصصین حوزه مدیریت ورزشی قرار گرفت و پایایی این پرسشنامه ها نیز با استفاده از آلفا کرنباخ، محاسبه و به ترتیب ضرایب آلفای کرنباخ پرسشنامه های کارآفرینی سازمانی، هوش سازمانی و سرمایه فکری 84/0، 95/0 و 78/0 بود که همگی بالاتر از 70/0 بود و مورد تایید قرار گرفتند. برای توصیف داده ها از روش های آمار توصیفی و برای تجزیه استنباطی داده ها از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون در نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد که بین هوش سازمانی و سرمایه فکری با قابلیت های کارآفرینی رابطه ی مثبت و معناداری وجود داشت و همچنین هوش سازمانی و سرمایه فکری قابلیت پیش بین معنادار قابلیت های کارآفرینی آزمودنی ها را دارد.(01/0P ≤). در نتیجه شایسته است که در این سازمان، مدیران فرصت های برای ارتقاء سطح کارآفرینی از طریق هوش سازمانی و سرمایه فکری برای معلمان از طریق برگزاری کلاس ها و دوره های کوتاه مدت فراهم آورند و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار آنها قرار دهند و به امر شفاف سازی در سازمان بهای بیشتری داده شود تا کارایی و اثربخشی افزایش چشمگیری یابد.
۵.

بررسی لحاظ شدن مولفه های مسئولیت اجتماعی دانشگاه در بیانیه ماموریت دانشگاه های ایران: مطالعه براساس تحلیل محتوا

تعداد بازدید : 20 تعداد دانلود : 566
هدف از مقاله حاضر، تحلیل محتوا مولفه های مسئولیت اجتماعی بیانیه ماموریت موسسات آموزش عالی دولتی و غیر دولتی ایران با استفاده از مدل حبیبی و همکاران است. پژوهش حاضر کاربردی و از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری تحقیق همه بیانیه های دانشگاههای دولتی و خصوصی بود.125 دانشگاه که دارای بیانیه راهبردی برروی وب سایت دانشگاه بودند مورد بررسی قرار گرفته اند. نتایج تحقیق نشان می دهد، همه دانشگاهها ی کشورکه سند راهبری و چشم اندازدارند، به مسئولیت پذیری اجتماعی و مولفه های آن توجه داشته اند. ضریب اهمیت مولفه های مسئولیت پذیری برای پیام نور 17/0، دانشگاه ازاد 28/0، دانشگاه های علوم پزشکی برابر با 28/0 و برای دانشگاه سراسری به ترتیب 29/0 بود که با توجه به اینکه نتایج خیلی نزدیک به هم می باشند می توان گفت تقریبا توجه یکسانی به مولفه های مسئولیت پذیری اجتماعی در بیانیه دانشگاهها وجود داشته است . البته لازم به ذکر است که دانشگاه پیام نور کمترین اهمیت را به این مولفه ها داده است و دانشگاه سراسری و آزاد بیشترین اهمیت را به این مولفه ها داده اند.
۶.

پیامدهای به کارگیری مدل انعطاف پذیری و چابکی منابع انسانی در سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران

تعداد بازدید : 143 تعداد دانلود : 342
پژوهش حاضر با هدف بکارگیری مدل انعطاف پذیری و چابکی منابع انسانی در سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. نوع پژوهش از نظر هدف، توسعه ای و از لحاظ نتیجه، کاربردی است و از لحاظ نوع داده ها کیفی و کمی است. جامعه آماری تحقیق شامل شامل کلیه کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی ایران با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری به تعداد 1404 نفر بودند که با توجه به فرمول کوکران، حجم نمونه 302 نفر تعیین شد و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود. روش تحلیل داده ها مدلسازی معادلات ساختاری، جهت اعتبارسنجی مدل بود. یافته های پژوهش موید معنی داری ارتباط بین شاخص ها و مولفه های مدل می باشد که این روابط در سطح آلفای 0.05 معنیدار است. نتایج این تحقیق میتواند برای بهبود چابکسازی منابع انسانی و پیامدهای آن در سازمان بنادر و دریانوردی ایران مفید بوده و زمینه مناسبی برای تحقیقات دیگر فراهم نماید. شایان ذکر است که این پژوهش از لحاظ هدف استفاده از نوع تحقیقات کاربردی و از لحاظ گردآوری اطلاعات توصیفی-پیمایشی و از نوع مطالعات اسنادی و میدانی می باشد.