چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت بر نوآوری با تاکید بر ویژگی های هیئت مدیره به روش تحلیل عاملی است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی بوده و از بعد روش شناسی همبستگی از نوع علّی (پس رویدادی) میباشد. جامعه آماری پژوهش شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به تعداد 536 شرکت بوده و با استفاده از روش نمونه گیری حذف سیستماتیک، 124 شرکت به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شده در دوره ی زمانی 8 ساله بین سال های 1392 تا 1399 مورد بررسی قرار گرفتند. روش مورد استفاده جهت جمع آوری اطلاعات، کتابخانه ای بوده و داده های مربوط برای اندازه گیری متغیرها از سایت کدال و صورتهای مالی شرکت ها جمع آوری شده و در اکسل محاسبات اولیه صورت گرفته سپس برای آزمون فرضیه های پژوهش از نرم افزار استاتا استفاده شده است. یافته های حاصل از پژوهش نشان می دهد که مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت بر نوآوری تاثیر دارد. همچنین، ویژگی های هیئت مدیره بر نوآوری تاثیر دارد. ویژگی های هیئت مدیره بر ارتباط بین مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت و نوآوری تاثیر دارد. یعنی ویژگی های هیئت مدیره، ارتباط مستقیم بین مسئولیت پذیری اجتماعی و نوآوری شرکت را تشدید می کند.

تبلیغات