صلح پژوهی اسلامی

صلح پژوهی اسلامی

صلح پژوهی اسلامی سال دوم بهار 1400 شماره 5

مقالات

۱.

بررسی نقش اینترپل در ارتقای صلح و امنیت بین المللی

کلید واژه ها: اینترپل صلح امنیت بین المللی جرم

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 381 تعداد دانلود : 586
امروزه جرایم نیز مانند هر پدیده اجتماعی متحول گردیده و از مفهوم سنتی و محصور در یک قالب یک کشور به مفهوم مدرن در عین حال پیچیده و فراتر از مرزهای سرزمینی کشورها تغییر شکل یافته است. برقراری صلح و امنیت بین المللی نیز یکی از کهن ترین آرمان های بشر بوده است. همچنان که صلح و امنیت مفهوم ثابتی نداشته و مفهوم آن با گذشت زمان دچار تغییر و تحول شده است. تا قبل از تحولات اخیر در روابط بین الملل، صلح به معنای رعایت اصول حق حاکمیت، برابری حقوق، رعایت مصونیت کشورها و نمایندگان آنان، احترام به تمامیت ارضی کشورها، عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات تلقی می شد. لکن جهانی شدن سبب تغییر مفهوم صلح و امنیت بین المللی شده است. در این دوره ماهیت تهدیدات تغییریافته و به حوزه های دیگر از جمله فقر، تروریسم، قاچاق، جرایم سازمان یافته، شیوع بیماری های مسری و نقض حقوق بشر تسری یافته است. به همین دلیل برای پیشگیری جدی با جرایم فراملی، همکاری به هنگام و اساسی بین کشورها ضروری است و در این میان همکاری های بین المللی با رویکرد پلیسی از اهمیتی ویژه برخوردار است. این امر مکانسیم هایی برای انجام اقدامات فوری، هماهنگ و تخصصی میان پلیس کشورها را طلب می کند. سازمان ملل متحد به عنوان بزرگترین سازمان بین المللی و با عضویت کشورهای متعدد سهم مهمی در هنجارسازی، ایجاد قواعد بین المللی و گفتمان سازی جهت مبارزه با جرایم جهانی را دارا می باشد و در عین حال پلیس جنایی بین المللی (اینترپل) شاخص ترین نهاد بین المللی در حوزه همکاری های بین المللی پلیسی می باشد، این سازمان با برخورداری از ظرفیت های بی بدلیل و تخصصی خود نقش جدی در مبارزه با جرایم در سطح بین المللی و نهایت ارتقاء امنیت بین المللی و صلح ایفاء می نماید. از اینرو در این پژوهش تلاش گردیده، با بهره گیری از روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و پویش های اینترنتی به این سؤال پاسخ داده شود که اینترپل در ارتقای صلح و امنیت بین المللی دارای چه نقشی می باشد؟
۲.

ظرفیت های متون دینی برای سیاست صلح گرایی و حل گفتگویی منازعه (مروری فشرده بر متون ادیان ابراهیمی)

کلید واژه ها: متون دینی سیاست صلح گرایی حل گفتگویی منازعه ادیان ابراهیمی ادیان آسیایی جامعه شناسی صلح

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 416 تعداد دانلود : 114
در بحث از ظرفیت های دین برای ایجاد جهانی پر از صلح و عاری از خشونت می توان متون دینی را فراهم سازنده زیست جهانی تلقی نمود؛ پر از آموزه های اخلاقی معنوی که از حیث جامعه شناختی مبشر تفاهم، تساهل، رفتار مسالمت آمیز و نهایتا وفاق فرهنگی، همبستگی اجتماعی و انسجام سیاسی اند. مقاله حاضر در پی بحث درباره این مساله مهم است که «چرا و چگونه متون دینی در ادیان ابراهیمی [یهودیت، مسیحیت، اسلام] و ادیان آسیایی [هندو- بودیزم، زرتشتی- مانوی، کنفوسیوسی- تائوییزم] از ظرفیت های ترویج صلح و پرهیز از نزاع (نا صلح گرایی) برخوردارند». اما برای پاسخ به این مساله مقاله به چند پرسش راهنما متکی است: «متون دینی در ترویج صلح برای پیروان خود به چه آموزه های معنوی اخلاقی تاکید دارند؟ و برای پرهیز از نزاع (ناصلح گرایی) پیروانشان را به چه چیزی توصیه می کنند؟ و در حل منازعه چه طریقی را برای پیروان خود ترجیح می دهند؟». مشی روشی پژوهشی مقاله نیز بر "متن کاوی" و "تحلیل مضمون" متون دینی در ادیان ابراهیمی استوار است.
۳.

بررسی چهل حق از حقوق بشر از نگاه امام خمینی (ره)

کلید واژه ها: حقوق بشر امام خمینی اسلام روابط بین الملل

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 913 تعداد دانلود : 44
مقاله حاضر با هدف استخراج دیدگاه امام خمینی (ره) به عنوان یک فقیه برجسته شیعه نسبت به حقوق بشر، به دنبال استخراج نگاه ایشان به چهل حق از حقوق بشر است. نگارندگان ضمن اشاره به تفاوت نگاه ها بین مذهبیون و سکولارها در مقوله حقوق بشر در بحث منشا، غایت، محتوا و عمق حقوق، نشان می دهند که امام با این وجود، بسیاری از مفاهیم و ارزش های حقوق بشری را تایید نموده و انتقادهای وی متوجه ریاکاری دولتمردان غربی در پیگیری و اجرای حقوق بشر و بی توجهی نسبت به حقوق بشر سایر ملت ها است. نگارندگان با جستجو در آثار و بیانات امام خمینی، موفق شده اند ضمن تشریح نگاه کلی امام خمینی (ره) به مقوله حقوق بشر، چهل حق از حقوق بشر را از بیانات و سخنان ایشان استخراج و در این مقاله تبیین نمایند.
۴.

Illegal Proliferation of Small Arms and Light Weapons in Nigeria: Context and Factors

کلید واژه ها: Small Arms Light Weapons Border Porosity Proliferation Nigeria

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 985 تعداد دانلود : 996
The illegal proliferation of small arms constitutes a major source of destruction to lives and properties and exacerbates ethnic and religious tensions leading to full-fledge conflicts. However, by employing failed state theory as theoretical framework,a failed state is one that has shattered social and political structures. It is characterized by social, political and economic failure. It is the collapse of state institutions, especially the police and judiciary with resulting paralysis of governance, a breakdown of law and order, and general banditry and chaos. Common characteristics of a failing state is when a central government is so weak or ineffective that it has little practical control over much of its territory, non-provision of public utilities or services, widespread corruption and criminality; refugees and involuntary movement of populations, and sharp economic decline. Using the above theory, the research found that, many factors are responsible for the illegal proliferation of SALW in Nigeria, but the prominent include porosity of Nigerian borders,arms traffickers exploit this situation to smuggle SALW into the country. wide spread insecurity in the country which Nigerians and cooperate organizations have lost confidence in the state and its security agencies to guarantee security hence, individuals, groups and cooperate bodies have to provide security for themselves through various means. These private securities and vigilantes are armed sometimes with illegal weapons. Arming of private security is part of the motivational force for the proliferation of small arms in Nigeria.However, corruptioncreates breeding grounds for the proliferation of small arms and light weapons among the civilian population. Finally, under-equipment of the national security agencies.Criminals and dissidents are often better equipped than the security agencies thereby making the security agencies incapable of repelling their attacks and unable to defend the public from criminals.

گزارش ها

۱.

گزارش سلسله نشست های شنبه های صلح پژوهی جمعیت ندای صلح (2)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 677 تعداد دانلود : 493
جمعیت ندای صلح، تشکل جدیدی است که از بهمن ماه ۱۳۹۷ با هدف ترویج صلح و مطالعات صلح با نگاه اسلامی و همخوان با نگاه انقلاب اسلامی راه اندازی شد. این موسسه به عنوان یک سازمان مردم نهاد علمی با مجوز از وزرات کشور با هدف صلح پژوهی اسلامی و شناساندن صلح از نگاه دین مبین اسلام به عنوان دین صلح و دوستی با رویکرد پژوهش محور تشکیل شده است. امروز دشمن با خلق گروه های تروریستی و افراطی به ظاهر اسلامی همچون داعش و غیره، سعی در شناساندن جعلی اسلام به جهان به عنوان چهره مسلمانان است و البته هدف اصلی از این کار نیز ضربه زدن به چهره صلح آمیز اسلام و ایجاد اسلام هراسی در جهان است. از اینرو هدف از تشکیل این سازمان مردم نهاد، تلاش علمی در جهت شناساندن صلح و موضوعات مرتبط با این مفهوم در علوم سیاسی و روابط بین الملل است. در این راستا، این جمعیت سلسله نشست هایی را با عنوان شنبه های صلح پژوهی در دستور کار خود قرار داده است تا به صورت علمی این اهداف را دنبال کند. گزارش چهار نشست برگزار شده به اختصار بیان می شود.