مدیریت و چشم انداز آموزش

مدیریت و چشم انداز آموزش

مدیریت و چشم انداز آموزش دوره دوم تابستان 1399 شماره 2 (پیاپی 4)

مقالات

۱.

امکان سنجی استقرار آموزش الکترونیکی در بانک سرمایه

نویسنده:

کلید واژه ها: امکان سنجی آموزش الکترونیکی بانک سرمایه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 486 تعداد دانلود : 224
مطالعه حاضر با هدف امکان سنجی استقرار آموزش الکترونیکی در بانک سرمایه انجام شد. روش پژوهش توصیفی بود. جامعه آماری در این پژوهش فراگیران، مدرسین، مسئولین و کارشناسان بخش های انفورماتیک و آموزش بودند. برای سنجش مؤلفه فرهنگی تعداد 16 نفر از مدرسین و 300 نفر از فراگیران، برای سنجش مولفه فنی تعداد 12 نفر از مسئولین و کارشناسان انفورماتیک و برای سنجش مولفه آموزشی تعداد 12 نفر از مسئولین و کارشناسان آموزش به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه سنجش آمادگی فرهنگی، پرسش نامه سنجش آمادگی فنی و پرسش نامه سنجش آمادگی آموزشی بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آماری تی تک نمونه ای و آزمون خی دو انجام شد. یافته های این مطالعه نشان داد امکان استقرار نظام آموزش مجازی در بانک سرمایه از لحاظ زیرساخت های فرهنگی، فنی و آموزشی مورد تائید و خوب است (01/0>P). بنابراین، استقرار آموزش الکترونیکی در بانک سرمایه امکان پذیر است و برای پیشرفت آموزش الکترونیکی بانک باید به تربیت نیروی متخصص بیشتر، علاقه مند کردن پرسنل و ارتقاء امکانات سخت افزاری و نرم افزاری پرداخته شود.  
۲.

ارزیابی میزان اثربخشی آموزشی دوره های تخصصی مدیریت پروژه در بهبود عملکرد مدیران فنی؛ موردمطالعه: یکی از سازمان های نیروهای مسلح

نویسنده:

کلید واژه ها: ارزشیابی اثربخشی آموزشی مدیریت پروژه الگوی کرک پاتریک

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 50 تعداد دانلود : 648
این پژوهش با استفاده از مدل کرک پاتریک به ارزیابی اثربخشی آموزشی دوره های تخصصی مدیریت پروژه که برای بهبود عملکرد مدیران فنی یکی از سازمان های نیروهای مسلح برگزار گردیده است می پردازد. تحقیق از حیث هدف، کاربردی و به لحاظ انجام کار از نوع پیمایشی است. جامعه آماری را کلیه مدیران فنی شرکت کننده در دوره (60 نفر) و 10 نفر از مدیران ارشد سازمان تشکیل می دهند. داده های موردنیاز به وسیله پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری گردیده است. برای ارزیابی سطوح رفتار و نتایج از مصاحبه های نیمه ساخت مند با مدیران و پرسشنامه های بسته-باز پاسخ کمک گرفته شده است. در بررسی روایی پرسشنامه ها از نظرات خبرگان سازمان و دانشگاه و برای بررسی پایایی نیز آلفای کرونباخ استفاده شده که مقدار آلفای به دست آمده پایایی مناسب پرسشنامه ها را نشان می دهد. اطلاعات گردآوری شده با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و با کمک نرم افزار SPSS<sub>22</sub> تجزیه وتحلیل شده اند. برای تحلیل داده های کیفی حاصل از مصاحبه نیمه ساخت مند و سؤالات بسته-باز پاسخ نیز از روش تحلیل محتوا با استفاده از تحلیل مقوله بندی استفاده گردیده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که واکنش فراگیران به نحوه سازمان دهی و برگزاری دوره مدیریت پروژه مثبت بوده و رضایت آنان حاصل گردیده است. نتایج ارزیابی هر یک از سطوح یادگیری، رفتار و نتایج نیز نشان می دهد که ارتباط نزدیکی بین نتایج مورد انتظار با اهداف تعریف شده برقرار است که این مؤید اثربخشی دوره برگزار شده است.  
۳.

نقش میانجی شادکامی و انگیزش تحصیلی در رابطه میان خودراهبری یادگیری با پذیرش اجتماعی در دانش آموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهرستان تنکابن

کلید واژه ها: شادکامی انگیزش تحصیلی خودراهبری یادگیری پذیرش اجتماعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 63 تعداد دانلود : 236
مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش میانجی شادکامی و انگیزش تحصیلی در رابطه میان خودراهبری یادگیری با پذیرش اجتماعی در دانش آموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهرستان تنکابن انجام شد. انجام شد. روش پژوهش توصیفی - همبستگی بود. جامعه این تحقیق دانش آموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهرستان تنکابن بودند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای 204 دانش آموز انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه انگیزش تحصیلی والراند و همکاران (1992)، پرسشنامه پذیرش اجتماعی کراون و مارلو (1960)، پرسشنامه خودراهبری یادگیری فیشر و همکاران (2001) و پرسشنامه شادکامی آکسفورد بود. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری نشان داد در مدل تحقیق اثر مستقیم متغیر پیش بین و ملاک برابر با 38/0 بود، اثر غیرمستقیم در صورت وجود متغیر میانجی شادکامی 600/0 و اثر غیرمستقیم در صورت وجود متغیر میانجی انگیزش تحصیلی 510/0 بود که با توجه به کمتر بودن اثر مسیر مستقیم از مسیرهای غیرمستقیم بنابراین وجود متغیرهای میانجی شادکامی و انگیزش تحصیلی تأثیر را افزایش می دهد و نقش میانجی در فرضیه تحقیق مورد تأیید واقع شد.  
۴.

رابطه اخلاق حرفه ای با مدیریت تعارض در مدیران دبیرستانهای غرب استان مازندران

کلید واژه ها: اخلاق حرفه ای مدیریت تعارض مدیران سازمان های آموزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 519 تعداد دانلود : 464
مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه بین اخلاق حرفه ای و مؤلفه های مدیریت تعارض در مدیران دبیرستان های غرب استان مازندران انجام شد. این پژوهش با روش توصیفی- همبستگی انجام شد. جامعه آماری آن شامل کلیه مدیران دبیرستان های غرب استان مازندران بودند که با استفاده از جدول مورگان نمونه ای به حجم 152 نفر بر اساس روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه اخلاق حرفه ای بهاگیر (1390) و پرسشنامه سبک مدیریت تعارض پوتنام و ویلسون (1982) بود. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین اخلاق حرفه ای با سبک تعارض رقابت جویی و اجتنابی رابطه منفی و معناداری وجود دارد (05/0> P). همچنین بین اخلاق حرفه ای با سبک تعارض همکاری، مصالحه و سازش رابطه مثبت و معناداری وجود داشت (05/0> P). نتیجه این مطالعه نشان می دهد در بررسی سازمان های کم بازده، می توان تنزل اخلاق حرفه ای را یکی از عوامل مؤثر در سوء مدیریت تعارض و کاهش بهره وری در نظر گرفت.  
۵.

بررسی اثرات فرهنگ سازمانی بر ابعاد سازمان یادگیرنده (موردمطالعه: دانشگاه های آزاد استان گیلان)

کلید واژه ها: فرهنگ سازمانی ابعاد سازمان یادگیرنده دانشگاه های آزاد استان گیلان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 909 تعداد دانلود : 207
مطالعه حاضر با هدف بررسی اثرات فرهنگ سازمانی بر ابعاد سازمان یادگیرنده کارکنان و مدیران دانشگاه های آزاد استان گیلان انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفی – پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان و مدیران دانشگاه های آزاد استان گیلان بودند. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و نمونه ای به حجم 270 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه های استاندارد فرهنگ سازمانی رابینز (1996) و سازمان یادگیرنده مارسیک و واتکینز (2003) بودند. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از آزمون مدل معادلات ساختاری انجام شد. یافته این مطالعه نشان داد مدل تحقیق از برازندگی برخوردار است و فرهنگ سازمانی بر ابعاد سازمان یادگیرنده مؤثر است. بر اساس نتایج این مطالعه بهتر است نقش مؤثر فرهنگ سازمانی از سوی مدیریت سازمان های آموزشی موردبازنگری جدی و تأکید قرار گیرد.  
۶.

رابطه میان ادراک لیاقت، احساس انسجام و مسئولیت پذیری با خلاقیت شغلی دبیران دبیرستان های دولتی دخترانه تنکابن

کلید واژه ها: ادراک لیاقت احساس انسجام مسئولیت پذیری خلاقیت شغلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 114 تعداد دانلود : 742
مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه بین ادراک لیاقت، احساس انسجام و مسئولیت پذیری با خلاقیت شغلی دبیران دبیرستان های دولتی دخترانه تنکابن انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق، شامل دبیران دبیرستان های دخترانه تنکابن بودند. نمونه آماری شامل 182 نفر از دبیران بودند که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه حس انسجام آنتونووسکی (1993)، پرسشنامه مسئولیت پذیری کارول (1991)، پرسشنامه خلاقیت شغلی جزنی (2003) و پرسشنامه ادراک لیاقت هارتر (1985) بود. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از آزمون رگرسیون گام به گام نشان داد میان ادراک لیاقت، احساس انسجام و مسئولیت پذیری با خلاقیت شغلی دبیران دبیرستان های دولتی دخترانه تنکابن رابطه معناداری وجود دارد (05/0 > P) و متغیر مسئولیت پذیری و ادراک لیاقت بهترین پیش بینی کننده برای خلاقیت شغلی می باشند. .    
۷.

بررسی نقش شبکه های اجتماعی و بازی های کامپیوتری بر میزان پرخاشگری و اضطراب تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوره دوم منطقه 8 شهر تهران

نویسنده:

کلید واژه ها: نقش شبکه های اجتماعی بازی های کامپیوتری پرخاشگری اضطراب تحصیلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 793 تعداد دانلود : 151
مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش شبکه های اجتماعی و بازی های کامپیوتری بر میزان پرخاشگری و اضطراب تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوره دوم منطقه 8 شهر تهران انجام شد. روش مطالعه حاضر توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری این مطالعه شامل دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوره دوم منطقه 8 شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بودند. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 347 نفر تعیین شد که براساس روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها تلفیق و تلخیصی از پرسشنامه های استاندارد و محقق ساخته بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش معادلات ساختاری نشان داد استفاده از شبکه های اجتماعی بر میزان پرخاشگریو اضطراب تحصیلی دانش آموزان تأثیر منفی و معناداری دارد (05/0>p). استفاده از بازی های کامپیوتری بر میزان اضطراب تحصیلی دانش آموزان تأثیر مثبت و معناداری دارد (05/0>p). پیشنهاد می شود استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی در خدمت اهداف آموزشی دوره دبستان مورد توجه قرار گیرد.  

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶