چالش های جهان

چالش های جهان

چالش های جهان سال دوم زمستان 1395 شماره 4 (پیاپی 8)

مقالات

۱.

عوامل اقتصادی و اجتماعی مؤثر بر توسعة اطلاع رسانی در صنعت گردشگری ایران

نویسنده:

کلید واژه ها: ایران صنعت گردشگری عوامل اقتصادی و اجتماعی اطلاع رسانی توسعة اطلاع رسانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 564 تعداد دانلود : 777
صنعت گردشگری در جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر منابع عظیم طبیعی، تاریخی و فرهنگی می تواند نقش مهمی در شکوفایی اقتصادی و اجتماعی کشور داشته باشد. تنوع و تعدد بسیار بالای این منابع، پراکندگی و گستردگی آن ها در محدودة جغرافیایی سرزمین پهناوری مثل ایران موجب شده که در طول سال های گذشته همواره این صنعت به عنوان جانشین مناسبی برای نفت در نظر گرفته شود؛ صنعتی که می تواند شکوفایی اقتصادی و اجتماعی کشور را از طریق ایجاد درآمدهای مستقیم و غیرمستقیم، اشتغال زایی و به ویژه تحقق عدالت اجتماعی و توزیع صحیح خدمات و امکانات و... به دنبال داشته باشد. برای نیل به این مهم لازم است اطلاعات جامع و مستندی از داشته ها و توانمندی های گردشگری کشور در زمینه های مختلف با دقت و بر اساس یک نظام علمی و کارآمد جمع آوری شده، از طریق سازوکار های مناسبی به شکل منسجم و هماهنگ میان مؤلفه های گوناگون صنعت در داخل و خارج جریان پیدا کند؛ به عبارت دیگر، توسعة زیرساخت ها، کالاها، محصولات و بازارهای گردشگری مستلزم داشتن تصویر روشنی از ظرفیت های موجود و اطلاع رسانی صحیح در زمان ها و مکان های مشخص است. در این مقاله ضمن تحلیل اجمالی از تأثیرات اقتصادی و اجتماعی گردشگری ایران، پاره ای از ویژگی ها و توانمندی های صنعت گردشگری کشور را که در صورت معرفی صحیح می تواند در نیل به اهداف توسعه ای موردنظر در بخش های اقتصادی و اجتماعی نقش برجسته ای داشته باشد، بر خواهیم شمرد.
۲.

ویژگی های رفتاری رهبران و مدیران هوشمند فرهنگی در عرصه جهانی شدن

نویسنده:

کلید واژه ها: هوش فرهنگی مدیران هوشمند فرهنگی دانش هوش فرهنگی ویژگی های رفتاری مدیریت میان فرهنگی جهانی شدن

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 970 تعداد دانلود : 587
امروزه برای مدیریت و رهبری موفق در کلاس جهانی علاوه بر بهرة هوشی و هوش هیجانی، برخورداری از قابلیتی به نام هوش فرهنگی ضروری شمرده شده است؛ درحالی که بهرة هوشی، توانایی های افراد را در زمینة پیشرفت تحصیلی و حل مسئله اندازه گیری می کند و هوش هیجانی، قابلیت افراد را از نظر تعاملات اثربخش اجتماعی و نظارت و کنترل احساسات و هیجانات نشان می دهد، سطح هوش فرهنگی شاخصی برای اندازه گیری توانمندی انجام کار در محیط های متفاوت و جدید فرهنگی و سازگاری با شرایط جدید است. همة افراد و به ویژه مدیران با تقویت هوش فرهنگی خود می توانند توانایی کار و تعامل در فرهنگ های مختلف را همانند سایر مهارت های خود توسعه دهند. افزایش این توانمندی موجب بهبود عملکرد رهبران و مدیران، به ویژه مدیران منابع انسانی در کار با افرادی از بسترهای متفاوت فرهنگی می شود. این مقاله با هدف بررسی ویژگی های رهبران و مدیران هوشمند فرهنگی پس از بیان تعاریف، اهمیت و ضرورت به کارگیری هوش فرهنگی در کسب وکار دنیای امروز، به مرور نظریات و معرفی یکی از کامل ترین مدل های هوش فرهنگی پرداخته است. در پایان، ویژگی های مدیران و رهبران هوشمند فرهنگی که نشانگر تأثیر هریک از ابعاد هوش فرهنگی بر شیوه رهبری میان فرهنگی است، بیان می شود.
۳.

چالش های اجرایی آرای دیوان عدالت اداری

نویسنده:

کلید واژه ها: دیوان عدالت اداری آراء اجرایی مقامات دولتی حاکمیت قانون چالش های اجرایی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 641 تعداد دانلود : 360
امروزه با عنایت به توسعه وظایف و اختیارات قوه مجریه و بالتبع، افزایش مداخله آن در ابعاد مختلف زندگی اجتماعی همچنین رسوخ اصل حاکمیت و تفوق قانون در حقوق اداری ضرورت وجود نظارت بر اعمال دولت در جهت حمایت از مردم و رسیدگی به شکایات ایشان نسبت به اقدامات واحدهای اجرایی، به وسیله قانون گذاران مختلف احساس شده و مورد پذیرش قرار گرفته است. در فرانسه بعد از انقلاب کبیر این کشور در سال 1789، در جهت وصول به این هدف، قانون شورای دولتی به تصویب رسید. در ایران دیوان عدالت اداری، عالی ترین مرجع قضایی صلاحیت دار جهت رسیدگی به شکایت شهروندان از اقدامات، تصمیمات و مصوبات خلاف قانون و شرع نهادها و مأموران دولتی است. این مرجع که بر اساس الگوی فرانسوی شورای دولتی، شکل گرفته و در نوع خود خدمات فراوانی را به شهروندان جامعه در برابر قدرت حاکمیت ارائه کرده است؛ بااین حال، کماکان ایرادات برجسته ای نظیر نبود تمهیدات لازم در جهت اجرای آرای دیوان، روشن نبودن کامل موارد صلاحیت، نبود ضمانت اجرای صریح برای نهادهای دولتی و مواردی از این قبیل احساس می گردد. نبود قانون گذاری در خصوص برخی عملکردها و تفاصیل دیوان مشهود است؛ امری که پژوهش های علمی و تصویب لوایح و طرح های متناسب را می طلبد. در این نوشتار برخی چالش های مربوط به یکی از مهم ترین مباحث دیوان یعنی آراء اجرایی صادرشده از این مرجع مطرح می شود. موضوع این پژوهش نیز بررسی چالش های موجود در اجرای آرا دیوان عدالت اداری است که در این راه تلاش شده بدون پرداختن به مسائل حاشیه ای و فرعی، مستقیماً به اصل موضوع پرداخته شود و در جهت ایرادات راهکارهایی نیز مطرح گردد.
۴.

تحلیلی بر رفتار پیش کنش در سازمان های دولتی با هدف جهانی شدن

نویسنده:

کلید واژه ها: شخصیت حالات روانی انگیزه درونی رفتار پیش کنش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 996 تعداد دانلود : 219
هدف مقاله حاضر تحلیل رفتار پیش کنش (از بعد فردی) با هدف جهانی شدن است. رفتار پیش کنش رفتاری است که با تغییر مداری، خلاقیت و آینده نگری همراه است. جامعه آماری تحقیق 720 نفر از مدیران سازمان های دولتی ایران است که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 255 نفر از طریق روش نمونه گیری گلوله برفی به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. روش تحقیق بر مبنای هدف کاربردی، از نظر ماهیت توصیفی- پیمایشی، از نظر زمانی مقطعی است. ابزار اندازه گیری پرسشنامه محقق ساخته شامل 27 سؤال است که روایی آن تأیید و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ با میزان 826 /0 مورد تأیید قرار گرفته است. یافته های تحقیق با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی نشان داد عوامل فردی مؤثر بر رفتار پیش کنش با هدف جهانی شدن مورد تأیید قرار گرفته است.
۵.

سواد رسانه ای و چالش های جرائم رایانه ای

کلید واژه ها: سواد رسانه ای جرائم رایانه ای رسانه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 911 تعداد دانلود : 451
سواد رسانه ای، توانایی دسترسی به رسانه ها، درک و ارزیابی انتقادی جنبه های مختلف محتوای رسانه ها برای خلق ارتباطات در زمینه های گوناگون است. با توجه به زندگی در عصر ارتباطات و استفاده روزافزون شهروندان از رسانه ها و از سویی وجود آسیب ها و جرائمی که در محیط رسانه ای رخ می دهد، وجود سواد رسانه ای می تواند نقش مؤثری بر جرائم رایانه ای داشته باشد. هدف اصلی این پژوهش تحلیل نقش سواد رسانه ای بر جرائم رایانه ای از دیدگاه متخصصان حوزه رسانه و ارتباطات است. در این تحقیق از نظریه های الیزابت تومن دربارة سواد رسانه ای و همچنین نظریه استفاده و خشنودی به عنوان چارچوب نظری استفاده شده است. متغیر مستقل این پژوهش سواد رسانه ای و متغیر وابسته جرائم رایانه ای است. از روش تحقیق پیمایشی، ابزار پرسشنامه و مطالعه اسنادی استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه متخصصان حوزه رسانه و ارتباطات بودند که 50 نفر از آن ها از طریق نمونه گیری غیراحتمالی به دست آمد. برای سنجش اعتبار محتوایی پرسشنامه، سؤالات به برخی از صاحب نظران و اساتید ارتباطات ارائه شد که مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن پس از محاسبه از طریق ضریب همبستگی آلفای کرونباخ بالاتر از 7/0 به دست آمد. نتایج تحقیق نشان می دهد که آموزش مهارت های مطالعه و تماشای انتقادی رسانه ها و همچنین، تجزیه وتحلیل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی رسانه ها بر جرائم رایانه ای نقش دارد. همچنین فرضیه احتمال وجود رابطة معنادار بین سواد رسانه ای و جرائم رایانه ای، بین تعیین میزان و نحوة مصرف محصولات رسانه ای و جرائم رایانه ای رد شد.