چکیده

امروزه برای مدیریت و رهبری موفق در کلاس جهانی علاوه بر بهرة هوشی و هوش هیجانی، برخورداری از قابلیتی به نام هوش فرهنگی ضروری شمرده شده است؛ درحالی که بهرة هوشی، توانایی های افراد را در زمینة پیشرفت تحصیلی و حل مسئله اندازه گیری می کند و هوش هیجانی، قابلیت افراد را از نظر تعاملات اثربخش اجتماعی و نظارت و کنترل احساسات و هیجانات نشان می دهد، سطح هوش فرهنگی شاخصی برای اندازه گیری توانمندی انجام کار در محیط های متفاوت و جدید فرهنگی و سازگاری با شرایط جدید است. همة افراد و به ویژه مدیران با تقویت هوش فرهنگی خود می توانند توانایی کار و تعامل در فرهنگ های مختلف را همانند سایر مهارت های خود توسعه دهند. افزایش این توانمندی موجب بهبود عملکرد رهبران و مدیران، به ویژه مدیران منابع انسانی در کار با افرادی از بسترهای متفاوت فرهنگی می شود. این مقاله با هدف بررسی ویژگی های رهبران و مدیران هوشمند فرهنگی پس از بیان تعاریف، اهمیت و ضرورت به کارگیری هوش فرهنگی در کسب وکار دنیای امروز، به مرور نظریات و معرفی یکی از کامل ترین مدل های هوش فرهنگی پرداخته است. در پایان، ویژگی های مدیران و رهبران هوشمند فرهنگی که نشانگر تأثیر هریک از ابعاد هوش فرهنگی بر شیوه رهبری میان فرهنگی است، بیان می شود.

تبلیغات