تازه های جهان بیمه

تازه های جهان بیمه

تازه های جهان بیمه سال 1391 شماره 173

مقالات

۱.

مدیریت کارآمد سرمایه گذاری برای بیمه های زندگی در ایران

کلید واژه ها: مدیریت سرمایه گذاری بیمه زندگی بیمه اندوخته ساز

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 198 تعداد دانلود : 331
با توجه به آمارهای بیمه مرکزی، بیمه های زندگی در چند سال اخیر، رشد خوبی داشته است. گرایش شرکت های بیمه به تسهیم مشارکت در منافع با مشتریان از یک سو و تمرکز سهامدان شرکت های بیمه خصوصی بر سودآوری سرمایه گذاری ها، از سوی دیگر سبب می شود که مدیریت کارآمد سرمایه گذاری، اهمیت بیشتری پیدا کند. ماهیت بیمه های زندگی به گونه ای است که سرمایه گذاری های مربوط به آن به دلیل وجود ذخیره ریاضی، با سایر رشته های بیمه ای متفاوت است. در این مقاله، تلاش شده است که روش های سرمایه گذاری کارآمد برای بیمه های زندگی را بررسی کرده و راهکارهای کاربردی برای شرکت های بیمه در ایران، ارایه دهد.
۲.

مدیریت فرایند کسب و کار برای بیمه (حفظ سهم بازار و سودآوری با رویکردی اجرایی به مدیریت فرایند کسب وکار)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 501 تعداد دانلود : 704
در طول این سال ها، شرکت ها از طریق بهبود و بهینه سازی فرایندهای کسب و کار بدون افت بهره وری،کیفیت و زمان پاسخ دهی، یک مرز رقابتی برقرار کردند. از زمان انقلاب صنعتی، تکنیک های مدیریت فرایند، به طور مداوم رشد کرده اند. از توصیف فرایند و مدیریت گردش کار تا بهبود فرایند و مهندسی مجدد تا مدیریت فرایند کسب و کار (BPM) امروزی. زمانی که دیگر صنایع مدیریت فرایند کسب و کار را برای فرایندهای اصلی خود پذیرفتند، صنعت بیمه برای انجام مدیریت فرایند کسب و کار در مراکز اصلی خود از جمله بیمه گری و واحد خسارات بی میل بوده است. با این وجود اخیرا شرکت های بیمه به منافع و موفقیت های ناشی از مدیریت فرایند کسب و کار پی برده و آن را با نرخ فزاینده ای اجرا می کنند. در این مقاله، ما بازار مدیریت فرایند کسب و کار و آخرین روندهای آن را بررسی می کنیم و منافعی که مدیریت فرایند کسب و کار می تواند برای صنعت بیمه ایجاد کند را شناسایی می کنیم سپس به چالش هایی که یک بیمه گر در زمان اجرای مدیریت فرایند کسب و کار ممکن است با آن مواجه شود و اینکه چگونه می تواند به اجرای مؤثر مدیریت فرایند کسب و کار دست یابد نگاهی می اندازیم.
۳.

اثر میانجی فرهنگ سازمانی بر رابطه بین سبک رهبری مدیران و خلاقیت کارکنان (مورد مطالعه: سرپرستی بیمه رازی استان مرکزی و لرستان)

کلید واژه ها: خلاقیت فرهنگ سازمانی سبک رهبری بیمه رازی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 542 تعداد دانلود : 706
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر سبک رهبری مدیران بر خلاقیت کارکنان با توجه به نقش میانجی فرهنگ سازمانی در سال 1391 در سرپرستی بیمه رازی استان مرکزی و لرستان انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل 102 نفر از کارکنان بود که با استفاده از روش سرشماری کل جامعه به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. روش جمع آوری داده ها بر اساس سه پرسشنامه سبک رهبری MLQ، خلاقیت تورنس و فرهنگ سازمانی دنیسون انجام گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری و به کمک دو نرم افزار LISREL 8.8و Smart PLS 2 در دو بخش مدل اندازه گیری و بخش ساختاری انجام پذیرفت. در بخش مدل اندازه گیری ویژگی های فنی پرسشنامه بررسی گردید و اصلاحات لازم صورت پذیرفت و در بخش ساختاری، ضرایب ساختاری مدل برای بررسی فرضیه های پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج پژوهش حاکی از تأثیر مثبت و معنادار سبک رهبری مدیران بر خلاقیت کارکنان از یک سو و از سوی دیگر تأثیر معنادار متغیر میانجی فرهنگ سازمانی بر رابطة میان سبک رهبری و خلاقیت می باشد.
۴.

بیمه مسئولیت و جبران خسارت مدیران و کارکنان (قسمت چهارم)

کلید واژه ها: قوانین ایالتی مقررات خزانه داری شورای سیاستگذرای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 389 تعداد دانلود : 635
عدم خریداری بیمه نامه مسئولیت و جبران خسارت مدیران و کارکنان توسط اعضای هیئت مدیره، سرمایه گذاران و مدیران ارشد، باعث ایجاد اختلال در فعالیت کارکنان و بروز سر درگمی و نااطمینانی میشود. ترکیب زبان قانونی ضوابط درآمدهای داخلی (که اغلب غیرقابل درک هستند)، با عبارات به شدت ثقیل بیمه نامه ها، عامل ایجاد زمینه های بالقوه ای از سردرگمی و ابهام هستند. آنچه به این شرایط دامن میزند، عدم ثبات قوانین است. قوانین ایالتی تغییر میکنند، مقررات خزانه داری در حال تغییرند و زبان بیمه نامه ها نیز مرتباً تعدیل میشوند. پس از طی سالها، اعضای شورای سیاستگذاری سؤالات متعددی را پیرامون مسئولیت بالقوه، جبران خسارت و خرید بیمه مسئولیت مدیران و مسئولان مطرح کردند. از زمانیکه تحقیقات مدیران مؤسسات انتفاعی، بسیاری از تنظیم کنندگان مقررات ایالتی و دولتی را برآن داشته که دقت بیشتری بر رفتار واحدهای غیرانتفاعی داشته باشند، این سؤالات اهمیت و ضرورت بیشتری یافته اند. مدیران پایه بیش از پیش به این نکته پی برده اند که هدایت یک مجموعه، ریسکهای متعددی را دربرمیگیرد، لذا متمایل به شناخت شیوه هایی هستند که بتوانند خود و مجموعه ای را که در آن خدمت میکنند، محفوظ دارند. هدف این مقاله، برطرف کردن این نگرانیهاست. این مقاله اطلاعات اساسی مرتبط در قوانین ایالتی، صنعت بیمه و مقررات ساختار خزانه داری را برای افرادی که برای اولین بار به این موضوع میپردازند و نیز کسانیکه قصد به روزکردن و بیشترکردن اطلاعات خود را دارند، در کنار یکدیگر قرار میدهد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶۳