روح خدا در قرآن و کتاب مقدس
آرشیو
چکیده
متن
عنوان مقاله: روح خدا در قرآن و کتاب مقدس
نویسنده : شاکر، محمدکاظم
اشاره
روح خدا یا روح القدس نام مقالهای است که در کنفرانس بینالمللی روح در دنیایی ادیان (The Sprit In A World Of Many Faiths) برگزارشده توسط بخش بینالادیان کلیسای بریتانیا در دانشگاه نیوپورت(Newport) انگلستان در سال 2003ارایه شده است و اینک خلاصه آن، جهت خوانندگان فارسیزبان آورده میشود و اصل مقاله به انگلیسی در ادامه میآید.
روح خدا یا روحالقدس از موضوعات مشترک و بین الادیانی در میان ادیانی چون زردتشتی، یهودی، مسیحی و اسلام است. کتاب مقدس یهودیان و مسیحیان به طور مکرر از روح القدس سخن میگوید و در قرآن نیز آیاتی چند درباره آن آمده است.
عالمان و مفسّران اهل سنّت، «روح» را همان جبرائیل دانستهاند؛ امّا روایات شیعی آن را مخلوقی از مخلوقات خدا که برتر از جبرائیل و میکائیل و فرشتگان است، تفسیر کردهاند. مسیحیان آن را نه جبرائیل و نه مخلوق، بل خودِ خدا دانستهاند.
در این مقاله، موضوعاتی چون «معادلهای روح در زبانهای مختلف»، «حقیقت روح»، «کارکردهای روح»، «نقش روح در حیات و درجات آن»، «تفاوت روح و نفس در وجود انسان» و «روح پلید» مورد بررسی قرار گرفته است. عمده هدف نویسنده عرضه تفسیری تطبیقی از روح، مطابق قرآن، عهد عتیق و عهد جدید است.
قرآن، روح را با تعابیری چون «روحی»، «روحنا» و «روحه» به خداوند منسوب ساخته است؛ امّا مفسّران مسلمان اضافه روح به خداوند را از نوع اضافه تشریفی دانسته، گفتهاند که این تعبیر مانند تعبیر «بیتی» یا «جنَّتی» است که خداوند بیت و جنّت را به خود منسوب دانستهاست؛ در حالی که آنها مخلوق خداوند هستند.
امّا صرفنظر از این که روح مخلوقی از مخلوقات خداوند است، مفسّران در تعیین مصداق روح دچار اختلافاند تا جایی که تفسیرهای اثری در برخی از آیات تا پانزده تفسیر از روح به دست دادهاند.
تردیدی نیست که روح در همه مواردی که در قرآن به کار رفته است، دارای یک مصداق نیست؛ بلکه حسب مورد، مصداق متفاوتی دارد. این موارد را میتوان در هفت قسم برشمرد: 1. موجودی مستقل در ردیف فرشتگان؛ 2. جبرئیل؛ 3. حیات افاضه شده به انسان؛ 4. تأییدکننده پیامبران و مؤمنان؛ 5. وحی و قرآن؛ 6. حضرت عیسی(ع)؛ 7. فرستاده خدا به سوی حضرت مریم.
با این حال، برخی از مفسّران بر آناند که علیرغم این کاربردهای به ظاهر متفاوت، روح چیزی جز «کلمه حیات» نیست که مخلوقی برتر از فرشتگان و دیگر موجودات است. خداوند به وسیله کلمه حیات خود، در فرشتگان و انسانها و بقیه موجودات حیات به وجود میآورد. از این منظر جبرائیل نیز از آن جهت روحالقدس نام دارد که بهرهای وافر از روح الهی دارد؛ در عین حال که او یک فرشته است؛ همانطور که عیسی سرشار از روح الهی است تا جایی که مرده را زنده میکند، و در عین حال او یک انسان است. مطابق این تفسیر، روح دارای دو مظهر است: 1. روح مطلق؛ 2. روح مقیّد.
روح مطلق، مخلوق خداوند و برتر از فرشتگان و کلمه حیات خداوند است. روح مقیّد پرتوهایی از روح مطلق است که در عالم فرشتگان و انسان و جز آنها در قالبهای محدود و معیّنی از حیات تجلّی و تعیّن یافته است.
مطابق عهد قدیم و عهد جدید روح دارای کارکردهای بسیاری است که این کارکردها آن را در ردیف خدا قرار میدهد. عمده این کارکردها به این قرار است:
1. نقش داشتن در خلقت جهان و انسان؛ 2. ایجاد حیات در موجودات؛ 3. نیروبخشیدن به انسانها؛ 4. عامل نبوّت و پیشگویی در انبیا؛ 5. وحی؛ 6. الهام؛ 7. تفسیر رؤیا؛ 8. طی الارض؛ 9. هدایت تکوینی به صراط مستقیم؛ 10. کشف و شهود؛ 11. علم لدنّی؛ 12. دعا و استغفار برای مؤمنان؛ 13. ایجاد امید؛ 14. اخبار غیبی؛ 15. تطهیر معنوی؛ 16. سخن گفتن به زبانهای غیبی؛ 17. شفا.
مسیحیان روحالقدس را در کنار خدای پدر و خدای پسر، اقنوم سوّم از اقانیم سهگانه میدانند که در واقع خود خداست؛ اما به نظر میرسد که روح در کتاب مقدّس عبارت است از: تجلّی قدرت و اراده خداوند در جهان خلقت که به انحا و درجات مختلف بروز و ظهور پیدا میکند؛ از این رو نمیتوان گفت که روحالقدس خداست و از طرف دیگر هم نمیتوان گفت که مخلوق خداست؛ بلکه مظهر قدرت و اراده خداوند است که در موجودات تحقق مییابد؛ ولی از آنجا که کتاب مقدّس در بسیاری از مفاهیم انتزاعی از زبان تجسّمی استفاده کرده، گمان شده است که روحالقدس یک شخص است و آن خداست. برای نمونه کتاب مقدس در مورد مفاهیمی چون گناه و مرگ نیز از زبان تجسّمی استفاده کرده است.